לתרומות לחץ כאן

נטילת שכר על עשיית מצוות

שאלה:

מה גדר האופן שבו מותר לקחת שכר עבור מצוות המוטלות על כל הציבור כמו.תקיעת שופר להוציא ידי חובה.ואם זה לא רצוי,האם מותר ליטול שכר עבור נקיון בית כנסת ,סידורו וכדומה? בברכה

תשובה:

להלכה מותר לקחת כסף על חזנות וכדומה מכמה טעמים: בס' נתיבות המשפט סי' עב ס"ק יט כתב שכל מצוה שאדם אינו מחוייב בה מותר לו לקחת עליה שכר. בשו"ת מהריט"ץ סי' קד כתב שהחזנות מקבילה לעבודת הלווים, וכשם שהם קיבלו שכר על עבודתם כך גם החזנים. הרשב"א בתשובותיו סי' תו כתב שהנהגה ראויה היא לקהל להשקיע כסף בחזן כך יוכלו למנוע מאנשים שאינם הגונים לעבור לפני התיבה.

אולם כמובן אין ספק בכך שמי שמכבד את ה' מגרונו ולא נוטל שכר על מעשיו שכרו הרבה מאוד, ולכן מי שפרנסתו לא תלויה בכך הייתי ממליץ לו להשתדל להמנע.

מלאכה קשה ממש כמו נקיון בית המדרש, אף שיש בכך מצוה הייתי ממליץ לעשות בשכר, כי אחרת זה לא יהיה אותו דבר… ברגע שזו עבודה של בן אדם, ניתן לדרוש ממנו לנקות היטב, לא לדלג וכו', וזה חלק מכבוד בית הכנסת. וגם הוא רשאי ליטול שכר על מלאכה כה קשה שאורכת זמן רב, בלי ספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל