שאלה:
נודע לנו כי בבית הארחה מסוים מחממים את האוכל בשבת בתנור שמדליקים אותו מערב שבת והוא נשאר דלוק באופן רצוף עד צאת השבת אומנם האוכל יבש ומבושל כל צרכו, האם יש סוגי תנורים שנחשב כגו"ק ומותר לגוי לכניס לתוכו תבניות של אוכל מבושל כמו אורז,תפו"א וכיו"ב ואין בעיה שנהנה ממלאכת גוי ומסתמא אין גם בעיה של מיחזי כמבשל גוי.
תשובה:
התנור מעצם מהותו אסור בחזרה לתוכו גם אם הוא גרוף וקטום [כפתורים מכוסים], ההיתר של טוח בטיט כאן יעזור רק לענין שהייה מערב שבת.
מקורות:
ראה מנחת יצחק ח"ג סי' כח, שש"כ פרק א סעי' יט שבות יצחק עמ' פט, אמנם בשבט הלוי ח"ג סי' מט מצדד להקל בתנורים שלנו בשונה מהכירה שהיתה בזמן חז"ל, כמובן רק כשהוא על מצב שבת המבטל את פעולת הטרמוסטט.
אבל במשנ"ב סי' רנג ס"ק ל"ד משמע שע"י גוי מותר בדיעבד,אך לא הבנתי מדוע אם משום שלא שייך בגוי מיחזי כמבשל או כיוון שהאוכל כבר מבושל כ"צ לא חיישינן שיחתה בגחלים ובפרט אם התנור נעול ע"י המשגיח ואין אפשרות לשנות את החום בתנור.
היתר לאכול בדיעבד אינו מתיר לעשות לכתחילה!
האם הדין כך גם בתנורי חימום לאוכל כגון המצויים בבתי מלון המיועדים לכך,וא"כ על מה סומכים בבתי מלון שמשתמשים בתנורי חימום כאלה בשבת לפני ההגשה?
והאם ע"י גוי מותר לכתחילה?
כתבתי על זה כאן
https://din.org.il/2015/07/04/%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%91%d7%90%d7%a8%d7%95%d7%9f-%d7%97%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%9d-%d7%91%d7%a9%d7%91%d7%aa/
השאר תגובה