לתרומות לחץ כאן

תזוזה בשבת ליד רדיו שקולט באמצעות Wi-Fi

שאלה:

שאלה:
בשבת,
אם מכשיר-רדיו
שקולט באמצעות Wi-Fi בלבד,
-הושאר דולק מלפני כניסת-השבת,
-והתנועות לידו
-כן-מביאות
-להפרעות-בקליטה-של-הרדיו,
-אלא שהן הפרעות מאוד-קטנות
-ולכן הן משפיעות רק על
קווי-סימון-עוצמת
-קליטת-ה-Wi-Fi
במכשיר-הרדיו-הזה,
-ולחלוטין לא-משפיעות,
-או משפיעות-במידה-נמוכה,
על איכות קליטת הרדיו
ששומעים מהרדיו הזה.
-האם קיים איסור לזוז בקרבת מכשיר הרדיו הזה מחשש לגרימת ההפרעות האלו ?
או שכל עוד אין-הפסק-שמע או שינוי-בינוני/גדול באיכות השמע מהרדיו, -בעקבות התזוזות האלו, -אז אין בכך כל חילול-שבת ?
-יצוין שברור שזה מנוגד לצביון-השבת
להיות מקשיב לרדיו בשבת,
-אלא שמדובר בדירה
שבה לא-כולם יהודים-אורתודוקסים עד-כה,
-ולכן אין היתר ליהודי-האורתודוקסי
לכפות כיבוי-הרדיו-מלפני-השבת,
-ושלא-ידליקו-אותו-מחדש
-במשך-כל-השבת.

תודה,

תשובה:

שלום וברכה

ראשית רציתי לשאול אותך מזמן, למה תמיד אתה כותב כל כך הרבה מקפים בשאלות שלך? זה מיותר…

לעצם שאלתך, אני מניח שזה לא "פסיק רישא", כלומר תזוזה לא בהכרח גורמת שינוי בקליטה, אלא זה רק עשוי לקרות, ולכן בכל מקרה אין סיבה לאיסור. זאת מלבד הנקודה שלגבי הכתיבה על המסך זה בגדר פסיק רישא דלא ניחא ליה ובאיסור דרבנן, כי זו כתיבה שאינה מתקיימת. לכן נראה שאין צורך לחשוש לכל זה, ובכל ספק שהוא כבר נקל בזה.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. לגבי "תזוזה לא בהכרח גורמת שינוי בקליטה, אלא זה רק עשוי לקרות." -לצורך העניין,
    התזוזה בהכרח כן גורמת לשינוי. אלא שהשינוי הוא קטן, והוא מתבטא ב-2 דברים:
    1] בקווי-סימון אות הקליטה במסך. -שלרוב אין כל מי שמתעניין ב-קווי-סימון האלו במשך השבת. -ובדרך-כלל מביטים בקווי-הסימון-האלו
    -רק כאשר קיימת תקלה, ורוצים להבין איפה התקלה.
    2] שינוי קטן-מאוד באיכות-השמיעה.
    -בגלל שהוא קטן-מאוד,
    -גם בזה אין מי שמתעניין.
    -הרוב כנראה לא מבחינים בשינוי. מיעוט מבחין שהצליל/שמע
    כן מעט מאוד משתנה.

    תודה,

  2. למעשה לא צריך לחשוש, הפעולה הזו כלל לא מתייחסת אליך והיא חסרת משמעות. כמו לעבור ברחוב ליד חנות שיש לה מצלמות אבטחה.

  3. המשך-לשאלה:
    אם הרדיו Wi-Fi הזה
    נשאר דולק מלפני-השבת,
    -בגלל היהודי-עצמו-בלבד,
    -ולחלוטין-לא-בגלל-משפחתו.
    והוא כן-זוכר שאומרים על זה
    שהוא פוגע-בצביון-השבת
    בהשארת הרדיו-דולק,
    -אבל עדיין לא-רוצה לתקן
    את ההרגל הזה,
    ולכבות את הרדיו
    לפני-כניסת-השבת
    כדי שישאר-כבוי
    למשך-כל-השבת.
    -האם במצב כזה
    מה שהוא משנה
    את טיב קליטת ה-WiFi
    בגלל תנועותיו
    בקרבת הרדיו הזה,
    ומכך משתנה מספר-סימני-הקווים
    במסך-מכשיר-הרדיו,
    -שמורה/שמורים על מידת-עוצמת-קליטת
    ה-WiFi,
    -אבל לא-משתנה בגלל-זה
    איכות-השמע שהרדיו משמיע,
    או כן-משתנה,
    -אבל זה שינוי-במידה-קטנה
    -שלא מבחינים בכך בקלות בשמיעה-רגילה,
    -האם אז השילוב הזה, של:
    1] זה כן יוזמתו-הפרטית להשאיר את הרדיו דולק. = ולא-יוזמת-משפחתו.
    2] תנועות ליד הרדיו – כן משפיעות
    על מספר-סימני-הקווים במסך-המכשיר.
    -אבל לא-משתנה איכות-השמע שהרדיו-משמיע,
    -או כן-משתנה,
    -אבל זה במידה-קטנה
    שלא-מבחינים-בכך-בקלות.
    -האם
    השילוב הזה
    מביא למשהו שנחשב
    עבירה-גדולה-יותר
    מאשר רק פגיעה-בצביון-שבת
    בגלל שהרדיו נשאר דולק מלפני-השבת למשך-כל-השבת ?
    תודה,

  4. שינוי הקליטה לא משנה, אבל יש כאן טעות משמעותית, הנושא אינו "צביון יום השבת", ככל שמדובר בישראל והרדיו מופעל על ידי יהודים שדרנים וטכנאים יהודים, יש כאן איסורגמור של הנאה ממעשה שבת! והוא איסור גמור מדרבנן כמו מוקצה וכמו עוד איסורי דרבנן.
    גם בחו"ל שמדובר בגויים, לבני אשכנז לפחות יש איסור גמור של "אוושא מלתא" כמבואר בסימן רנב.

  5. אבל השאלה: האם על ל"ט מדאורייתא, אינו עובר בגלל איחוד 2 הסעיפים של:
    1] כוונתו הייתה שישמע את הרדיו,
    2] התזוזה שלו ליד הרדיו שגורמת לשינויים קלים בסימון הקליטה במכשיר, ואולי גם מעט שינוי-בשמע שהרדיו משמיע, אלא שקשה להבחין בשינוי-בשמע שהרדיו משמיע.
    זה אינו עובר על ל"ט מדאורייתא ?

    א] קיימות תחנות-רדיו
    שגויים-משדרים-בהן.
    -ולא כולנו אשכנזים.
    ב] קיימות מספר תוכניות-רדיו שמשודרות-בשבת,
    -אבל הן הקלטה שלא-הוקלטה-בשבת.
    ג] סברה שבתאוריה מבחינת-הטכנולוגיה
    כן-יכול להיות קיים ציוד
    שידור-רדיו שאינו
    מחלל-מבחינת-ל"ט-מלאכות.
    [.ואולי כבר-קיים. -אינני-בקיא.].
    ד] כן-יכול להיות תוכן שכן-מתאים-לשבת.
    ה] לכאורה השדרן
    לא יוזם את השידור בעבור יהודי-אורתודוקסי.
    והשידור יתקיים גם בלי שהיהודי -האורתודוקסי יקשיב.

    תודה.

  6. לא עובר על דאורייתא, אבל גם דרבנן זה משהו…
    תוכן לשבת לא מועיל כלום… עצם השמעת הקול הזה סותרת את כל הרעיון של שבת.
    אם יהודי משדר לא משנה עבור מי הוא עושה את זה, יש איסור גמור להקשיב. ולא רק אם יהודי משדר גם אם הוא טכנאי וכו' כל מה שיוצר את השידור.

  7. אז המלצתכם
    לכוון את הרדיו לגל-שקט-בלבד שמותאם לשבת-בארץ-ישראל ?
    -שרק אם קיימת "אזעקת-צבע-אדום"
    או מצוקה-ביטחונית-דומה,
    -הרדיו פתאום כן-ישמיע
    את השידור גם במהלך-השבת ?
    -אם כן,
    השאלה: איך יודעים לעלות-את-הביטחון בטיב-תפקוד-הגל-השקט-הזה:
    -שהוא לא-חלילה הפסיק לעבוד בגלל המכשיר-שאצלי
    או בגלל המכשיר-שאצלהם ?
    -שהשיפוט של מפעילי הגל-השקט-הזה,
    -מספיק-מיטבי
    כאשר הם מחליטים
    איזו ידיעה כן-ישמיעו בגל-השקט-לשבת,
    ואיזו ידיעה לא ישמיעו ?

    תודה,

  8. דהיינו אם פתאום יתחיל ירי ראשוני בשבת,
    -אתם אומרים שאפשר לבנות על הרמקולים של פיקוד-העורף ?
    אבל קיימים מקומות בדירה שבהם לא שומעים
    היטב את הרמקולים האלו.

    תודה,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל