לתרומות לחץ כאן

לשלם לפועל שלא עבד כראוי ונתפס בגניבה

שאלה:

שלום וברכה,
ארגנתי מלון כשר לפסח בחו"ל, במרוקו, והבאתי מהארץ חמישה טבחים כי היינו יותר מארבע מאות איש.
הבעיה היא ששני טבחים לא עבדו כראוי, ולא עשו את מה שאמרו להם לעשות, וזה הפריע הרבה לתוכנית.
חוץ מזה אותם שני הטבחים היו גונבים ממני יינות יקרים ועוד דברים, וגם מהמלון גנבו הרבה דברים יקרים.
בעל המלון הרגיש בהם, וביום האחרון הוא עם הצוות הלכנו לחדרם, ופתחנו את המזוודות ומצאנו את כל מה שגנבו. בעל המלון רצה לקרוא למשטרה, והם התחננו אלי שלא נקרא למשטרה (הם היו בוודאי הולכים לבית הסוהר). הם אמרו לי שהם מוותרים על כל התשלום שלהם ובלבד שלא נקרא למשטרה.
השאלה היא אם אני לא משלם להם זה מותר בגלל שלא מסרתי אותם למשטרה? או אני חייב לשלם להם כיוון שהם בכל זאת עבדו? או אפשר להוריד להם מהמשכורת כי לא עבדו כראוי?
תודה על התשובה.

תשובה:

שלום וברכה,

במקרה שנמצא גנב שגונב סחורה מותר להלשין למשטרה, ולכן אם הגנב הציע מעצמו שלא תשלם לו את השכר ובלבד שלא תלשין עליו, מותר לא לשלם לו את שכרו. כיון שמוכן להתפשר איתך כדי שלא תלשין עליו, והפשרה קיימת. 

גם אם אתה רוצה לשלם לו שכר אתה לא חייב לשלם לו שכר מלא אם הוא לא עבד בצורה טובה, ויש לשלם לו רק לפי ערך העבודה שעבד.

בהצלחה.

מקורות:

הנתיבות סימן רה ס"ק ח מביא בשם הב"י שאם אנס את חברו שייתן לו מתנה ע"ז נאמר שהמתנה בטילה. אבל אם אנס את חברו סתם והחבר הציע מעצמו מתנה כדי להיפטר מהאיום שהמתנה קיימת כיון שנתן מעצמו להיפטר מהאיום. ונראה שלמרות שהמתנה קיימת אבל ודאי שאסור לו להכריח את חברו לתת לו מתנה, ולא שונה מחמסן שמכריח את חברו למכור לו שע"ז אמרו שתליוהו וזבין זביני זבינא, אגב זוזי גמר ומקני [הכריח את חברו למכור המכירה קיימת שבגלל הכסף מתרצה למכירה]. ועובר הוא באיסור חמסנות. וכ"ש כאן שמכריח חברו לתת בחינם שעובר באיסור. מלבד זאת שהחזו"א (אבה"ז צט, ו) חולק על דברי הנתיבות וסובר שאין חילוק אם הציע מעצמו או שהמאיים דרש כסף.

אולם כ"ז רק במקרה שההכרח הוא שלא כדין, אבל אם נמצא גנב והגנב מעצמו מציע את הפשרה כדי שלא ילשינו עליו, אין זה חמסנות, כיון שמותר לבעלים למסור אותו למשטרה והגנב הציע מעצמו פשרה כדי להינצל מהעונש. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל