שאלה:
שלום, מה דין מי שעשה הבדלה אבל תוך כדי הדלקת הנר ראה שהנר לא נדלק, ואמר בטעות: "זה לא נדלק". האם הוי הפסק וצריך לברךשוב ברכת היין? ועל הצד שכן, מה הדין אם לא בירך שוב, וכבר שתה, האם צריך לשוב ולהבדיל? תודה.
תשובה:
שלום וברכה
אדם שדיבר בענין שאינו מענין ההבדלה לאחר ברכת הגפן, אם לפני שהסיח דעתו מההבדלה בירך שוב הגפן ושתה, אינו חוזר ומבדיל, אבל אם כבר הסיח דעתו, נמצא שברכת הגפן בטלה והברכה לא נאמרה על הכוס וצריך לחזור ולהבדיל, אבל בלי נר ובשמים.
כאן ההפסק היה מענין ההבדלה, לכן נראה שאינו חוזר ומבדיל, אף שלכתחילה אסור היה להפסיק.
מקורות:
משנה ברורה סי' רעא ס"ק עה.
יהודי שידוע לו שדעתו מוסחת בקלות.
-האם מותר לו לנסות "להקדים רפואה למכה", וללגום מעט מהיין מיד לאחר ברכת הגפן [.ולא רק אחרי כל הברכות.]
-ואז להמשיך לשאר הברכות, -מתוך תקווה
שלא יהא הפסק.
-ואם כן יהא היסח-דעת-לנושא-אחר,
-האם בגלל שכבר לגם-לגימה 1 מהיין, -לא-יצטרך
לברך-עוד-פעם ברכת-הגפן, כי לגם לגימה 1
מיד-לאחר ברכת-הגפן ?
תודה,
ודאי אסור, הוא פוגם את הכוס ולא יברך על כוס שלמה. דעתו מוסחת לא מפריע העיקר שלא ידבר.
השאר תגובה