לתרומות לחץ כאן

סירוב בית עסק להחזיר פקדון בקבוקים

שאלה:

שלום וברכה

הצטבר אצלי הרבה בקבוקים ריקים והלכתי לכמה סופרים ומרכולות כדי לקבל את הפקדון ששילמתי עליהם וכולם סירבו בטענה שעד אחרי פסח לא מקבלים בקבוקים. אני מצטט את החוק שלפיה "אם בעל עסק מסרב לקבל מצרכן מכלי משקה ריקים או להחזיר את דמי הפיקדון עבורם, הצרכן זכאי לקבל פיצוי של עד 1,800 ₪ על כל סירוב"
האם על פי ההלכה מותר לי לתבוע את העסק בבית משפט על זה?
והאם זה משנה אם זה אותו בית עסק שקניתי בו את המשקה?
והאם זה באמת העסק שקניתי בו את המשקה וכאילו הפקדתי אצלו את הפקדון, למה אני לא יכול פשוט לשים שמה את הבקבוקים ולתפוס בחזרה את הפיקדון שלי? (הכוונה פשוט לקחת מוצר מהעסק בלא תשלום בשווי הפקדון)
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אין כל היתר לפנות לבית משפט על תביעה זו של סירוב לקבל בקבוקים. ובין אם הטענה מעגנת בהלכה ובין אם אינה מעגנת בהלכה אין היתר לפנות לערכאות.

על עצם השאלה אם החנויות חייבים לקבל את הבקבוקים ולהחזיר עבורם את התשלום, לחוק יש תוקף הלכתי אם הוא מקובל בחנויות ואז יש תוקף לחוק כמנהג הסוחרים, ונפרש שקנה ע"ד שיוכל להחזיר ולקבל את הכסף עבור הבקבוק. אבל אם רוב החנויות במציאות עדיין לא מכבדים את החוק, [וכנראה ייכנס לתוקף בקרוב], אין תוקף הלכתי לחוק, ולא ניתן לחייב את המוכר לשלם עבור החזרת בקבוקים לפני פסח.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש הרבה חוקים שאנשים לא מקיימים, כגון מעבר שלא במעבר חציה, או באדום, או התחמקות ממסים מסוימים, ועוד ועוד ועוד (ועוד).
    לפי מה שכתבתם, אין לחוקים אלה תוקף הלכתי, ולכן על פי ההלכה אין צורך/חיוב לקיים אותם !
    האם כך ?

  2. חוקי התנועה חייבים לקיים. ועוד הרבה חוקים יש שחייבים לקיים לפי הלכה. ואין צד להקל בהם. אבל החוק של החזרת בקבוקים זה חוק פרטי מול החנויות והם לא מחויבים ללקוחות לקנות מהם את הבקבוקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל