לתרומות לחץ כאן

פרשת זכור לחולה סיעודי

שאלה:

בע"ה פרשת זכור לחולה סיעודי האם חייב ומדוע לא מתאמצים בזה ובתקיעת שופר כן מתאמצים , מרדכי צבי

תשובה:

שלום וברכה ידידי רבי מרדכי שליט"א

לדעת הרבה פוסקים עיקר מצות זכור היא בזכירה בעל פה וביחיד, כלומר אתה היחיד בביתך יכול לקרוא מתוך החומש. אז למרות שאנחנו חוששים לדעות שמצריכים מנין וספר תורה, אדם שבמצב רפואי מורכב שאינו מאפשר זאת, לא חייבו לטרוח להביא אליו ספר תורה ומנין לצורך זה שהרי יש הרבה על מי לסמוך.

בריאות טובה.

מקורות:

על אופן קיום מצות קריאת זכור נחלקו הפוסקים: בס’ האשכול פורים סי’ י כתב שיש לקרוא מספר התורה בדוקא, וכן הובא בלבוש סי’ תרפב, וראה שו”ע שם סעי’ ז ומשנה ברורה שם. אולם, ברמב”ן דברים כה יז נראה שחיוב זה אינו אלא מדרבנן, ומן התורה די בזכירת הדברים בפה אף ללא ספר תורה. כמו כן, ברא”ש ברכות פ”ז סי’ כ כתב שיש לקיים מצוה זו במנין דוקא, וכן הובא בשו”ע סי’ קמו, אולם, בס’ מנחת חינוך כתב שדין זה אינו אלא מדרבנן, ומדאורייתא ניתן לקיים זאת אף ביחידות, וכן הובא במשנה ברורה סי’ תרפה. בקרן אורה בברכות ג ע”א נראה שאף חכמים לא חייבו לעשות זאת בציבור בדוקא. נמצא, שאם אין לך אפשרות למנין, תוכל לקיים זאת ביחידות לדעת הסוברים שזה מועיל, ולכל הפחות מדאורייתא.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יוצא א”כ שראוי וממולץ לכל אדם שלא יקרא את פסוקי הפרשה (”שש (או עשר) זכירות”, ”שנים מקרא”) בשבת זו לפני קריה”ת שלא יצא שקיים את עיקר המצווה שלא בדרך המהודרת

  2. הערה מענינת שכמובן יש לדון בה מצד דין מצוות צריכות כוונה, כמו כן יש לדון אם כאן ההגדרה היא הידור או שלדעת הסוברים שצריך ספר תורה זה לעיכובא וממילא זה לא משנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל