לתרומות לחץ כאן

שומע קריאת מגילה והבעל קורא טעה ולא חזר

שאלה:

שלום רב,
1. בעל קורא שטעה בקריאת המגילה (באופן המעכב כגון ששינה משמעות וכד') והשומע הבחין בכך ותיקן לעצמו את אותה טעות ע"י קריאה בחומש, האם יצא יד"ח או בגלל שהקורא לא תיקן ולא יצא, גם השומע ממנו לא יצא?
2. דרבנן ודברי קבלה – הבנתי שיש מחלוקת האם אמרינן ספק דברי קבלה לחומרא או לקולא, הם יש עוד נפק"מ בין דרבנן לדברי קבלה?
אשמח מאוד שהרב יצרף מקורות ללימוד התשובה

תודה רבה וישר כח.

תשובה:

שלום וברכה

אכן יש שעוררו, לפי חילוקו של הקהילות יעקב ברכות סי' יא בדעת רבי עקיבא איגר, שמה שמועיל שומע כעונה לחצי ברכה [שחצי באמירה וחצי בשמיעה] הוא רקכאשר יש תורת ברכה על אותו חצי שבשמיעה, אבל אם המשמיע אומר רק חצי ברכה – אינו מועיל, שאם כן, כאשר הקורא דילג ואין לקריאתו תורת קריאה של מצוה, לא יעזור לשמוע את ההמשך ממנו.

אינני זוכר כרגע נפק"מ נוספת. הרעיון הכללי שדברי קבלה חמור מדרבנן. יכול להיות נפק"מ באופן שיכול לשמוע את המגילה או בלילה או בבוקר, אם להעדיף את הקריאה בבוקר משום שהיא מדברי קבלה, או זו שבלילה מדין מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה… 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש צד שעדיף לשמוע בלילה ולא ביום (א יש לו רק אפשרות אחת)? לא נשמע לי בכלל! הרי הקריאה בלילה היא בקושי דרבנן. כלומר, זה חידוש של ריב"ל. ודאי שכל כלל ישראל כיום נוהג כך, אך בני מערבא למשל לא נהגו כך. גם לבני הכפרים שהקדימו לי"א-י"ג, לא קראו בלילה, אלא רק ביום.

  2. הנדון מה עדיף מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה או מצוה חשובה יותר הוא נושא רחב מאוד בפוסקים, ראה למשל הגה' ר' אלעזר משה הורביץ סוכה כה ב. ובכלל ידוע בזה הנדון בין שו"ת הרדב"ז ח"א סי' יג עם החכם צבי סי' קו בענין מי שהיה בבית האסורים. ולקבוע איזו מצוה דרבנן חשובה יותר אינני יודע, גם מה זה "רק חידוש של ריב"ל" אינני יודע משמעותו להלכה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל