לתרומות לחץ כאן

בית משחק שנפל ברוח והזיק לשכן

שאלה:

שלום וברכה.
שבוע שעבר הגיע רוח והעיפה בית של ילדים מפלסטיק מהמרפסת בקומה עליונה ונפלה במרפסת של השכן והזיקה לו מנורות וקרשים של סוכה. יש לציין שהבית של משחק עומד כבר שנתיים על מקומו ולא עף, כנראה היתר רוח מאוד חזקה שהרימה את הבית מעל המעקה.
האם חייב בתשלום מלא? האם צריך לקנות לו בתי מנורה חדשים? הוא טוען שהנזק נאמד בכ1500 שקלים.
מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

בעל המשחק פטור מתשלומי נזקין.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא ב"ק ו, א ובשו"ע סימן תיא ס"א נפסק שאבנו סכינו ומשאו שהניחם בראש גגו ונפלו ברוח מצוייה חייב. אבל אם נפלו ברוח שאינה מצוייה פטור המזיק. הגמרא בדף נה, ב מבארת שהתורה מיעטה בשמירת ממון המזיק, ואם שמר באופן שלא יזיק ברוח מצוייה פטור המזיק.

שולחן ערוך חושן משפט הלכות נזקי ממון סימן תיא סעיף א: תולדות הבור, אבנו, סכינו ומשאו וכיוצא בהן שהניחם בר"ה והזיקו במקומם, בין הפקירן או לא הפקירן, או שהניחם בראש גגו ונפלו ברוח מצויה והזיקו במקומם אחר שנחו, שדומה לבור ממונו שמזיק במקום שמונח שם, לפיכך יש לו כל דיני בור לחייב נזק שלם מתחלתו על מיתת בהמה או הזיקה ועל נזקי אדם, בין נתקל באבן והוזק באבן בין נתקל בקרקע והוזק באבן. אבל אם נתקל באבן והוזק בקרקע, פטור ( ופטור) בו ממיתת אדם ונזקי כלים. וכן אם הניחם ברשותו והפקיר רשותו ולא הפקירם, ונתקל בקרקע וניזק בתקלה זו והוזק, חייב בעל התקלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל