שאלה:
בס"ד,
באופן שנמצא בבסיס צבאי ללא כוסות עם בקבוק יין, מה עדיף לעשות קידוש על בקבוק יין או קופסת שימורים ישנה?
תשובה:
אני חושב שעדיף לעשות על הבקבוק. הפחית אינה כלי.
מקורות:
לכתחילה אין לקדש בכלי שפיו צר (בקבוק), וכפי שמבואר ברמ"א סימן קפ"ג סעיף ד'. אמנם מעיקר הדין ניתן לקדש על בקבוק, כמובן בתנאי שיש בו רביעית, ובדיעבד מי שאין לו כוס יקדש על בקבוק מלא, וכפי שמבואר במשנה ברורה [שם ס"ק י"ח].
אם כן קיימת לו כוס-שתיה,
-אבל היא מאוד-מאוד-קטנה,
-שלכתחילה מיועדת ללגימה של קפה-שחור-מרוכז.
-עדיף לקדש על הבקבוק יין,
-או למזוג יין לכוס הקטנה הזאת ולקדש עליה ?
תודה
בכוס כזו אין שיעור רביעית, ולא יוצא בזה אפילו בדיעבד.
ואם הוא מקדש על הבקבוק יין הגדול,
-האם מותר לו למזוג לכוס הקטנה הזאת, בסוף הברכות,
-כדי לא לשתות מהבקבוק עצמו ישירות ?
או שאם אמר את ברכות הקידוש כשהחזיק רק את בקבוק היין, -הוא כן מוכרח לשתות מהבקבוק עצמו ישירות ?
-ולא תקין למזוג לכוס הקטנה ולשתות רק ממנה, בסוף הברכות ?
תודה,
הוא יכול למזוג למשהו אחר, אבל א=הוא חייב לשתות רוב שיעור רביעית בתוך כדי שיעור שתיית רביעית, כלומר 45 מ"ל ברצף.
השאר תגובה