לתרומות לחץ כאן

קושר על דעת להתיר אחרי שבת

שאלה:

שלום. למדנו על הלכות קושר, וביאור הלכה (שיז ד"ה הקושר) כתב שקושית הפרי מגדים למה אי אפשר לקשור ציצית בשבת שהרי יחשוב להתירה תוך יום אחד והתשובה בגלל שזה דבר שהרגילות לעשותם קבועים.
היתה לנו שאלה – מה הדין אם קשרתי באמת ציצית בשבת ופתחתי את הקשר תוך 24 שעות? האם הפתיחה באופן מעשי של הקשר מגדירה שבאמת הקשר היה לא קיימא? תודה רבה

תשובה:

על זה בדיוק מדבר המשנה ברורה, ואומר שזה לא יעזור, כיון שהקשר במהותו אמור להיות קבוע, ורק באופן מלאכותי אתה בוחר אחרי שבת לפתוח אותו כדי להמנע כביכול מאיסור. וכפי שכתב שם: "נראה דקשר שדרכו של העולם לעשותו בקביעות לא אזלינן בתר מחשבת הקושר לבטל שם קשר ממנו". לא תעזור כאן מחשבתו בענין זה.

ערב טוב. 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אז רק אני רוצה להבין, מה קובע- האם המחשבה של האדם (ולא מעשה ההתרה עצמו) לכמה זמן הוא רוצה את הקשר? ואם באמת חושב על הקשר רק לכ"ד שעות, אבל באמת לא התיר את זה בתוך כ"ד שעות עדיין מועיל?

  2. אז לפ"ז אשמח לשמוע את דעתכם: קשירת שקית אשפה לאלו שרוצים להחמיר שלא כדעת המהריל דיסקין ולכן קושרים את השקית בבית וממש לפני פח האשפה בחוץ יתירו את הקשר , האם גם כאן זה לא יועיל? שהרי הרגילות שקושרים קשר בשקית אשפה היא שהקשר נשאר לקיימא, וכמו בציצית וקשר של עירוב.

  3. למה יהיה אסור בשקית אשפה בדוגמה שדנתם עליה כאן (במקרה שהוא קושר ע"מ לפתוח לפני מכולת האשפה ממש, וכמו בדוג' הספציפית הנ"ל)? הרי אפשר להתיר משום ס"ס – ספק שמא הלכה כמהריל דיסקין שכל דבר שאין לי עניין שיהיה לעולם אז מותר, ואפ' את"ל שאין הלכה כמותו, שמא הלכה כדעת הט"ז שהולכים בתר הקושר ובתר העולם, ולכן כאן אם קשר על דעת לפתוח לפני מכולת האשפה יהיה מותר?

  4. ראשית, לא זה מה ששאלת… שאלת האם נכון שלפי דעה זו לא יעזור מה שדעתו להתיר, וזה נכון… שנית לעצם הנושא של ספק ספקא, לדעתי יש זילות גדולה היום בכל הענין וכמעט כל התורה יכולה להעשות לנו כהיתר… אינני מכיר נושא שאין בו מחלוקת, ואם תמיד נשאר בכל דבר כספק, נוכל תמיד בכל נושא דרבנן לומר ספק דרבנן להקל ובכל נושא דאורייתא נמצא כבר עוד צירוף ונעשה ספק ספקא וגמרנו… לא לחינם יש כל כך הרבה בפוסקים "כללי ספק ספקא", מה נחשב ספק ומה לא וכו'. ובעיני הכלל הפשוט, שמה שכבר נהגו לאיסור ובעצם הוכרע לאיסור, הגם שהוא נתון במחלוקת הוא אינו ספק. וכיון שהגדרים בזה לא ממש תמיד ברורים, ככל שאין כאן היתר עגונה, אלא רק שקית אשפה… אם יש צדדים חשובים לאיסור למה להתיר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל