לתרומות לחץ כאן

דילוג למפרע בהפטרה

שאלה:

השבוע מפטירים בהפטרה נדירה.. רוב שנים פשוטות זה שבת שקלים וחלק מהמעוברות זה השמיים כסאי או מחר חודש. בחומשים מופיע בהפטרת השבוע להשלים בפסוקים מהפרק הקודם ע”מ לסיים בדבר טוב. לכאורה זה הרי נגד ההלכה שלא מדלגים למפרע. מה המנהג למעשה?

תשובה:

במקומות סמוכים ובאותו נביא נחלקו הדעות אם מדלגים למפרע, אבל כאשר זה גם באותו ענין הכריע הפרי מגדים להתיר.

מקורות:

ראה ס' שונה הלכות להגר"ח קנייבסקי סי' קמד סעי' ב' שסיכם כל הפרטים בענין זה. וראה בלוח ההלכות והמנהגים זלזניק בפרשתנו הערה 14 שדנו האם כדי לסיים בדבר טוב מותר לדלג למפרע.

שונה הלכות שם: מדינא אין על הפטרה בנביא פסוקם מיוחדים רק שצריך להיות מעין הסדרה כדלקמן סי' תכח ומותר לדלג בנביא אפילו מענין לענין ודוקא שהמקומות קרובים שלא יצטרכו הצבור להמתין ויש אומרים דבזה מותר אפילו לדלג למפרע והיינו מסופו לצד תחלתו ויש אומרים שבכה"ג אסור ומיהו בענין אחד מצדד הפמ"ג להתיר וכל זה באותו נביא אבל מנביא לנביא אין מדלגין בשני ענינים אבל בענין אחד מדלגן אבל לא למפרע. ובתרי עשר מותר לדלג אפילו מנביא אחד לשני ובענין אחד כשהמקומות קרובים אבל לא למפרע ואפילו בענין אחד והם סמוכים וכל זה במקומות שקורין בנביא הכתוב בגלילה אבל במקומות שההפטרות כתובות בקונטרס בפני עצמו או בחומשים מותר לדלג וכו' אך המנהג שאין מדלגין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל