לתרומות לחץ כאן

צידת דבורה בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב,
מי שיש בביתו דבורה (למ"ד שאיסורה מן התורה) שמזיקה לו בשבת, וכגון שהיא בתוך תיבה או ארון, ואני סוגר את אותו הארון על מנת שלא תצא ותעקוץ אותי או תופס אותה ביד (עם כפפה אחרת תעקוץ אותי), האם זה נקרא מלאכה שאינה צריכה לגופה ?
כלומר לעניין צידה מה נחשב "צריכה לגופה" ?

2) בבא"ח שנה ב פרשת וארא סעיפים ח ו-ט, נתקעתי ולא הבנתי את כוונתו כלל, וכשאני מעיין בשולחן ערוך [סי שטז סע' יב] ובמשנה ברורה שם זה עוד יותר מבלבל אותי.

[הרב בקשי דורון בחיבורו מאורות יוסף (מראי מקומות על הבא"ח), מציין להא"ר ס"ק לא וחיי אדם כלל ל, ס"ק ב, ד, ו-ח, ט"ז ס"ק יא, תוספת שבת ס"ק לב והגר"ז ס"ק כד, אבל אין לי את כל הספרים הנ"ל ואני חושב שכל אלה מטומצתים בשולחנו הטהור של המשנה ברורה.]

תשובה:

הנושא של דבורה אינו נוגע לסעיף שהזכרת, הוא נוגע לסעיף ט' שם, לגבי פרעוש שגם זה רמש שעוקץ ואז זה לא נעים, אבל הוא לא מסוכן, ולכן דוקא כשהוא על בשרו מותר לצודו וגם אז אסור להורגו, אבל סתם כשהוא מעוף לצוד אותו ודאי אסור, אמנם מדרבנן, כי אכן זה מלאכה שאינה צריכה לגופה [צידה הצריכה לגופה היא צידת עוף לצורך אכילתו]. ואף שבעצם זה תרי דרבנן, גם אין במינו ניצוד וגם מלאכה שאינה צריכה לגופה, אסור לצוד אפילו באופן כזה של סגירת ארון כמבואר לגבי זבובים שם סעיף ג'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל