לתרומות לחץ כאן

מחמאה על פאה שאינה בגדרי ההלכה

שאלה:

שלום רב
אחותי קנתה פאה שאינה בגדרי ההלכה
והיא מצפה ממני ושואלת אותי מה דעתי ומצפה למחמאות
היא לא חושבת שיש בפאה בעיה
ואני חוששת שהיא נפגעת ממני כשאני לא מחמיאה לה
השאלה שלי
מה היא דעת תורה בענין כזה
האם לא להחמיא ולדעת שהיא תפגע
או שמותר להחמיא על דבר שלא בגדרי ההלכה בשביל שלא תפגע
תודה רבה

תשובה:

מותר לך להחמיא לה, זה בלאו הכי לא ישנה את דעתה ומנהגה, ומאוד חשוב לשמור על אוירה טובה ונעימה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. שלו' לכבוד הרב,
    מחילה מכבוד הרב איני מבין פה משהו, אם הנידון הנ"ל הוא מצב שאין הנוכח מקבל תוכחה וכיוצ"ב, שאם יהיה היתר לא להוכיח פה ואזי לא נעבור על ביטול תוכחה, יובן לי. אך אם יש פה דבר שאסור הלכתית, איך מותר להחמיא כאן ומן הסתמא יכלל בזה איסורי חנופה ומחזיק ידי עוברי עבירה?

    האם זה לא שווה ערך לדוגמא שחבר או אח שלא מקבל תוכחה, אוכל חס וחלילה דבר אחר ומאחלים ב"תאבון ותהנה" רק מפני שרוצים לשמור על אווירה נעימה ביננו?

  2. מן הסתם כבודו מבין שלא מדובר בחזיר אלא בדבר הנתון לשיקול הדעת, בעיניה ה לא ראוי ובעיני מישהו אחר זה בסדר, לא מדובר באיסור גמור אלא בענין הנתון לשיקול הדעת.

  3. הרב אני הבנתי מדברי השואלת שמדובר בפאה מהסוג שגם הפוסקים המתירים פאה לאשה לא מסכימים שתחבשה ,האין זה משווה לפאה מסוג זה גדר של איסור?

  4. אין צורך להרחיב עוד בענין, מדובר בשאלה ספציפית שנדונו בה צדדים ספציפיים הנוגעים לה לבד, מבחינת המקרה המסויים ומהבחינה המשפחתית.

  5. כבוד הרב ימחל לי בבקשה על ההתעקשות כל מה שקשה לי ואיני זוכה להבין זה הנקודה הספציפית הזו למה בדברים שאפילו אינם איסור גמור או בדברים שנגדירם כאינם הגונים הנעשים על ידי זולתנו ושאינם מקבלים תוכחה באיזה רמה ומסגרת רוחנית תהיה אשר תהיה אין מניעה להחמיא לו בכדי להשיג בכך שלא יהיה עוין אותנו ולגרום לו בכך שיחשוב ושירגיש שאין כל פסול במעשיו ודרכו . אני מודה לכבוד הרב שהתיי'חס לתגובותי ושבת שלום ומבורך!

  6. משום שהאחות מצפה לכך, היא אינה רואה משהו שלילי במעשיה, ואם רוצים שתהיה אוירה נעימה והשפעה חיובית בבית, צריך לנהוג כמו בן אדם. כאשר לא נדרשת מחמאה אין צורך לרוץ לתת, אבל כאשר זה מתבקש וזה מכעיס אם לא יתנו ואין כל תועלת בהימנעות, אז יש להתנהג כמו בן אדם.

  7. שבוע טוב לכבוד הרב,
    בעז"ה בשבת קודש די חשבתי והתבוננתי שוב בדברים והאמת שבעניי לא זוכה ונשארתי עם הקושי, אך מה עוד שדי חשוב לי מאוד הוא שכבוד הרב ידע שאני מאוד מעריך ומודה לסבלנות שלו להשיב לי למרות שהתגובות שלי מפעם לפעם כמו כאן ללא כוונה חלילה וחס נראות עם נימה של לחץ ותוקפנות כלפי כבוד הרב. סליחה ומחילה.

  8. מחילה שאני מתערב בדיון המביך הזה, רק אכתוב את הנראה לעניות דעתי; רוב הסיכויים הם שהשואלת אינה יודעת מהי "פאה שאינה לפי גדרי ההלכה" ונגררת אחר פרסומים מגמתיים שונים, וד"ל.

    שנית, מצוות תוכחה אינה פשוטה, ראו בגמ' ערכין ט"ז, "אמר רבי טרפון: תמהני אם יש בדור הזה שמקבל תוכחה, אם אמר לו טול קיסם מבין שיניך – אמר לו טול קורה מבין עיניך, אמר רבי אלעזר בן עזריה: תמהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח".

    רוב הסיכויים שהחובשת פאה לא תקבל מאחותה כלום אלא אדרבה יגרום הדבר למצה ומריבה במשפחה, כמו כן רוב התוכחות בנדון הזה נובעות מקנאה ולא מיראת שמים וד"ל, כי בעניינים אחרים אין כזה להט להוכיח או פחד להחמיא עד כדי שאלת רב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל