לתרומות לחץ כאן

קבלת שבת לפני השקיעה

שאלה:

בחלק מקהילות ישראל בעיקר אצל האשכנזים והעדה המרוקאית לומר בערב שבת (למעשה כבר ליל שבת) שישה מזמורים לכו נרננה וכו' כנגד ששת ימי המעשה ,ואח"כ פיוט לכה דודי ובואי כלה ויש עומדים לצד מערב באמירת מזמור לדוד הבו וכן באמירת בואי כלה אע"פ שכבר השמש שקעה וכבר לילה בודאי ואין זה נקרא קבלת שבת אלא אם כן מקבלים שבת מבעוד יום
לפני שקיעת החמה ,אז מה הטעם לעמוד ולפנות לצד מערב אחרי שכבר זה ליל שבת ולא קבלת שבת ?
2) אני מבין שששת המזמורים נאמרים כנגד ששת ימי המעשה שחלפו ולא כנגד ששת ימי המעשה לשבוע הבא , ובין כך ובין כך מה הטעם לאומרם לאחר קבלת שבת לנוהגים לקבל שבת אחרי מנחה בע"ש מיד באמירת מזמור לדוד ובואי כלה כדי להספיק לקבל שבת לפני השקיעה ואח"כ הם אומרים את המזמורים,זה לא נראה תרתי דסתרי?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אכן דומני שבבתי הכנסת של בני התורה מקפידים לומר קבלת שבת לפני השקיעה, סיום קבלת שבת בדרך כלל כבר מגיע לשקיעה עם כל השירה וכו', אבל עדיין זה הזמן הנכון והמתאים לקבל את השבת הנכנסת, ולהסתובב כביכול מערבה לקבל את פניה.

גם במקומות שהאמירה מתעכבת משום מה, עדיין מבחינה סמלית זה נכון ומתאים להחזיק במנהג ישראל זה, הרי גם אם השקיעה במערב השבת לא "מגיעה משם", כך שבלאו הכי מדובר במשהו סמלי.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראשית תודה על תשובתכם,אך האם מדובר כאן בעניין סימלי,וכי יש לנו כאן עניין בטקסים, הרי כל המנהג הזה של קבלת שבת לפני השקיעה ועמידה לצד מערב הוא ע"פ מנהג האר"י הקדוש כי בצד מערב שוקעת השמש והיה מקבל שם את פני השבת לפני השקיעה (כי שם מתחלף היום והיום הבא) בכל אופן זה הטעם לנוהגים ע"פ דברי האר"י הקדוש כמובא בכה"ח משער הכוונות.לכן איני מבין את מה שכתבתם "כי גם השקיעה במערב השבת "לא מגיעה משם",מה כוונתכם? אך גם לנותנים טעם אחר כי השכינה בצד מערב ,והשכינה "לא זזה משם" ותדירא שם(גם אחרי השקיעה) כמבואר בגמ' בבא בתרא כה ,עדיין איני רואה טעם לפנות לצד מערב אחרי שקיעת החמה שהרי כל העניין הוא כמו שמבואר במשנ"ב לקבל שבת כמו מי שיוצא לקבל אדם גדול וזה שייך דוקא לפני שקיעת החמה,אבל לאחר שהשבת כבר נכנסה ונתקדשה מאליה כמו שמבואר בגמ' פסחים קה מה הטעם לפנות לצד מערב?

  2. אמרתי שהרעיון הזה שבגלל שהשמש שוקעת זה מבשר לנו את כניסת השבת, הוא בעצם רעיון סימלי, שהרי זה רק סוג של סימן לכניסת השבת, ולא שבאמת אנחנו יוצאיםלקראת משהו ממשי שבא אלינו ממערב, ממילא הסמליות הזו יכולה להתקיים גם אחר כך מעט.

  3. סימלי אינה הגדרה מתאימה כמובן, אבל כוונתי שהעמידה למערב כרמז לכך ששקעה השמש עדיין שייך. בכל מקרה ודאי יש לומר לכתחילה קבלת שבת לפי שבת, זה זמנה וכך נהוג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל