לתרומות לחץ כאן

השבת ספר שמונח זמן רב

שאלה:

לפני כשלושה שבועות מצאתי ספר מונח על החומה של בניין 2 רחובות ממקום מגורי. לא זכור לי אם הספר היה הרוס מגשם לפני שמצאתי אותו בפעם הראשונה או לאחר מכן, אבל אני זוכר שכבר בפעם הראשונה שמצאתי אותו הוא היה מאובק. עכשיו הוא בכלל הרוס לגמרי מהגשם שירד עליו. האם יש צורך להשיב את הספר? לתלות מודעה או לחפש את תיבת הדואר של המשפחה שכתוב על הספר? אולי אפשר לסמוך שהספר אכן הפקר? או שמא ייאוש שלא מדעת שכמובן אינו יאוש.

תשובה:

שלום וברכה,

אם הספר מאובק הרי הוא הוכחה ששוכב שם זמן רב, ואין חובת השבה על הספר. אם מדובר בספר קודש כדאי שתאסוף אותו ותנסה להחזיר, ואם אתה לא תצליח את תגנוז את הספר כדי שלא יהיה בבזייון.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא ב"מ כג, ב מבואר שאם שוכב האבדה זמן רב יש בה הרי זה ייאוש – גם אם יש בה ייאוש.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני לא חושב שהוא שכב שם זמן רב משום שעברתי שם פעמים רבות.
    פשוט שעברתי וראיתי בפעם הראשונה וכן לאחר מכן הוא היה מאובק. השאלה האם הוא שכב בבית של הבעלים זמן רב ילכן הוא נראה ככה והבעלים הפקיר אותו והוציאו לבחוץ משום חוסר שימיש או.

  2. אני לא יודע. אני שאלתי שאלה בגלל שמצאתי ספר מאובק(כל דף מלא באבק) אבל אני חושב שהוא לא היה שם זמן רב ממש בגלל שאני עובר במקום ההוא הרבה מאוד פעמים, אבל אם באמת הבעלים שכח אז לא נראה שהוא יישאר עם ספר מאובק, אלא לפחות ינקה אותו או משהו כזה. להפקיר ספר מאובק שישב הרבה זמן בארון זה פשוט אפשרות הגיונית. הספר הוא גם ספר הלכה של הרב מרדכי אליהו אז לא נראה שסתם ככה אדם יוציא אותו וישכח אותו, כ"ש על מקום כזה ידוע ומוכר ובדרך הנחה. אני אישית לא יודע מה ההלכה ולכן אני שואל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל