לתרומות לחץ כאן

עזרה לאישה בבית או לימוד תורה?

שאלה:

ב"ה
לרב שלום וברכה.
יוצא לי להעביר שיעורי תורה בכמה מקומות בין מנחה לערבית בעיקר. (אני לומד לרבנות ועשיתי רק שבת בנתיים) ושמתי לב שישנה תופעה שחוזרת על עצמה בה גברים (משתתפי השיעור) פונים אליי בבעיה שהאישה שלהם מבקשתם את עזרתם בענייני הבית, למרות שהם עובדים, מפרנסים וגם הולכים לשיעורי תורה ושזה קשה להם גם לעזור בבית. מצד אחד נשמע שהנשים קורסות תחת נטל גידול הילדים ומטלות הבית. אבל כשהגברים אומרים לאישה שיש באפשרותם לעבוד שעות נוספות ולקבל תוספת של מאות אחוזים (כפי שסיפר לי בחור שעובד בנמל אשדוד שהציעו לו לעבוד משמרת לילה) לפתע האישה לא צריכה עזרה כלל ואף דוחפת אותו לעבוד משמרת לילה וכשהוא מתקשר ושואל אותה איך היה עם המקלחות של הילדים היא משיבה שהיה בסדר גמור. וב20:00 כבר כולם ישנים והיא נחה ושומעת שירים ביוטיוב וכל הערב לפניה..
הבחור מנמל אשדוד זו דוגמה אחת אך הסיפורים הם דומים פחות או יותר.
אינני רוצה להיכנס לסיבה מדוע הן עושות את זה, אני רק רוצה לשאול האם מותר לי לייעץ לגבר שיאמר לאשתו שהוא מקצץ בשעות העבודה (נניח שיעבוד כל יום עד 14:00 במקום עד 17:00) בכדי שיהיה לו יותר זמן לעזור לה. ואז כשהיא תראה שההכנסה נפגעת היא כבר לא תבקש עזרה ממנו (ורק מה שבאמת הכרחי) כי 'לפתע' היא לא צריכה. (או לחלופין שהוא עובד שעות נוספות בכדי להשיג את אותה תוצאה..)
אינני רוצה לעשות דבר שאינו כרצון חכמים וברוח התורה למרות שככה גברים מתמודדים עם המצב הזה ואז אין יותר טענות מצד האישה על חוסר עזרה. (אציין שיש מן הסתם נשים שבאמת זקוקות לעזרה.)
תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

השאלה שלך קצת מורכבת. נתחיל בזה שהאשה צודקת, היא צריכה עזרה! והיא באמת מרגישה כך, ובאמת קשה לה נפשית ופיזית, צריך המון סבלנות בבית, וזה יום יום ולא קל. כך שמה שנשמע ממך שהן סתם אומרות וכו', והנה רק קצת כסף ואין צורך ושירים, זה לא נכון. וזה בכלל לא משנה שהיא שומעת שירים, כי באמת זה לא תמיד פונקציה של זמן, זה סבלנות וכוחות נפש ולהיות לבד עם כל זה וכו'.

עכשיו תשאל, אז למה שכשמציעים תוספת שעות בעבודה אין לה בעיה עם זה?! התשובה פשוטה, כסף חשוב בעיניה והיא מוכנה ושמחה להתאמץ עבורו, ותורה לא מספיק חשובה בעיניה, והיא לא רוצה להתאמץ מספיק עבור זה. לפעמים זה במועד לפעמים בתת מודע, לפעמים היא אפילו מרגישה שגם לבעל זה לא ממש חשוב, אלא סוג של הרפייה ובילוי חברתי אחרי העבודה, ואז השאלה, למה לך מותר כל יום לבלות עם חברים ואני צריכה להשאר עם הילדים?!

לכן, בכל מקרה, הפתרון האמיתי העמוק המועיל והשורשי, זה לא תרגילים כאלו ואחרים, ובטח לא לפגוע בפרנסה ולעצבן את כולם עוד יותר, אלא לחשוב איך מביאים למצב שהאשה תבין את חשיבות הלימוד, באופן אובייקטיבי, ולכל הפחות את חשיבות הלימוד לבעל. אשה טובה מוכנה להתאמץ בשביל דבר שהבעל רואה בו ערך ונותן לו סיפוק ויעוד, היא רק צריכה להיות שם ולהבין, ולא להרגיש כאילו זה משהו כזה פרווה ומפגש חברים.

לכן, כל אדם שנתקל בבעיה זו בביתו, צריך בראש ובראשונה לדבר עם האשה בשיחה מלב אל לב, להסביר לה את חשיבות לימוד התורה עבורו, להסביר שכל היום לא שווה חיים אם אין בו קביעות עיתים לתורה, להסביר מה זה נותן לנפש, לבית, לרוחניות, לקשר עם בורא עולם, ולומר אבל בכנות של ממש, בואי נגדיר את שעות הלימוד שזה קודש, ובשאר זמנים אני בא לעזור. ובאמת להתכוון לזה ולעזור. אני בטוח שמי שיצליח בשיחה הזו, יבוא הביתה וכבר לא ישאר לו לעזור, האשה תעשה בשמחה. אם היא רק תראה מה זה בעיני הגבר, היא תהיה חלק מזה. בסופו של דבר היא תעריך את זה ורצון טבעי של אשה לעשות מה שחשוב באמת לגבר, היא רק לא רוצה להרגיש מנוצלת, ובאמת לא קל לה.

במקביל, יש לראות כיצד ניתן להנחיל לה את שכרה הרב של אשה השולחת את בעלה ללימוד תורה, "נשים במאי קזכיין", הגמרא כבר מעידה שבזכות זה היא נוחלת חיי העולם הבא, היא צריכה לדעת זאת! מדובר בפרויקט משותף! לחנך את הילדים לכך שאבא הלך ללמוד תורה, לעשות עסק בבית מזה שאב לומד, כל סיום מסכת שאבא עושה, לעשות חגיגה של ממש בבית וכו'. הבית חייב לנשום את הלימוד של אבא!

וכאן התפקיד גם שלך כרב, תארגן הרצאות לנשות הסביבה, משהו לנפש שלהן גם, שיבינו כל זאת.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה לרב. התשובה מאלפת ומקיפה מכל הכיוונים.
    בעזרת השם איישם את מה שאמרת. ובלא נדר אוסיף עוד ברוח ובכיוון של דבריך.
    בשם השם נעשה ונצליח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל