שאלה:
שלום.
1. אם מצאתי בכיור מזלג בשרי מונח בתוך כוס קפה עם חלב (לא רותח) שכניראה היה מונח בו זמן מה, מה הדין של הכלים?
2. האם הכוונה באיסור שתיית יין שגוי נגע בו היא שהגוי נוגע ישירות ביין עצמו בלבד או גם בבקבוק?
3. אם החזן אומר ״ברכו״ כשאני ״באלוקי נצור״ אני צריך להגיד ״ברוך ה׳..״ או רק לעצור?
4. מה העניין של טבילת החלה 3 פעמים במלח?
תשובה:
1. אם זה הונח בתוכה בכיור עצמו זה בסדר, אבל אם עירבבו בו קפה רותח חלבי, זה כבר מצריך הכשרה, משום שלכתחילה אנחנו מחמירים שכלי שני מפליט ומבליע.
2. אם הוא משכשך את הבקבוק כשהוא פתוח או מוזג ממנו, גם אסור.
3. אחר שאמרת יהיו לרצון ראשון יש לענות.
4. זה ענין על פי קבלה.
לגבי 3 כתוב בסימן קכב שיש לענות ברכו באלוקי נצור.
אכן שם מבואר שברכו עדיף על שאר אמנים.
ברכו באמצע אלוקי נצור חייב בחובה גמורה לענות,הרי אלה דברים שבקדושה וזו לא רשות אלא חובה לענות כל עוד כבר אמר פסוק יהיו לרצון הראשון
גם דבר שחובה לענות לא בהכרח עונים באמצע התחנונים, כגון אמן על שאר ברכות.
לא הבנתי דברי הרב ,האם אין חובה גמורה לענות ברכו באלוקי נצור כדברי שגיא?? ואם כן למה הרב לא שינה את תשובה 3
ברכו יש לענות, כל שהגבתי על דברי הרב שגיא, הוא שלא נכון שכל דבר שבקדושה שחייבים לענות בדרך כלל, עונים גם באלוקי נצור.
ומה המקור שמה שעונים ברכו זה רק כשאמר יהיו לרצון הראשון ,תודה
זה נכון גם לגבי קדושה ואמן יהא שמיה רבה, ראה שם.
מחילה אם יורשה לי לחדד את העניין.
דברים שחובה לענות בדרגת חיוב עניין אמן דברכות לא רק שאין חובה לענות בתחנונים של אלוקי נצור (לאחר יהיו לרצון הראשון ולפני שאמר את יהו לרצון השני) אלא אסור לענות.
לעומת זאת, לא דומה הדבר בעניינים שבקדושה – ברכו, קדוש קדוש קדוש השם צבקות מלא כל הארץ כבודו, ברוך כבוד השם ממקומו, יש חובה גמורה לענות, ועל אף שלשון רבים מספרי ההלכה "הרשות בידו", מכל מקום נראה שהדבר חובה גמורה.
ועוד עיין היטב ילקוט יוסף סימן קכב סעיף א
עדיין לא הבנתי כוונתך. כאשר אני שומע אדם מברך חובה עלי לענות אמן, כל שכן בחזרת הש"ץ ועוד, ואעפ"כ באלוקי נצור אסור לענות, זו כוונתי.
בדיוק זו גם כוונתי שלי!
וכעת תשובה מס 3 אכן מדוייקת, והכל על מקומו בא בשלום והכל הובן.
אני מבין מדברי הרמא שם שגם אם לא אמר יהיו לרצון צריך לענות (קכב) תודה על התשובות.
למעשה גם בני אשכנז משתדלים לומר יהיו לרצון קודם, ראה משנה ברורה שם ס"ק ב-ג. אפשר לומר גם באמצע אלוקי נצור אם פתאום נקלעים לקדושה.
השאר תגובה