לתרומות לחץ כאן

היתר עיסקא כללי

שאלה:

אשתי סוכנת נסיעות ועובדת מהבית, ונודע לי על המאגר של ההית"ע באתר. שאלתי: א. האם יש ענין להצטרף למאגר הית"ע באינטרנט אף שלקחותיה לא מודעים לכך. (אין לה אפשרות להודיע לכל אחד שיש הית"ע וכו'). ב. האם אחר שחתמתי על הית"ע אני מחויב להודיע ללקוחות שיש להם זכות ממונית

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים בהיתר עסקה כללי האם יש לו תוקף כיון שהלקוחות לא מודעים להיתר עסקה. לסוברים שהיתר עסקה כללי יועיל הוא דווקא אם שני הצדדים חתמו על היתר עסקה כללי וגילו דעתם שכל עסקיהם יהיה ע"ד ההיתר עסקה, אבל אם רק צד אחד חותם לא יועיל ההיתר עסקה הכללי. 

בעל עסק שרוצה שההיתר עסקה יועיל עליו לכתוב בכל חוזה עם לקוח או בכל חשבונית שהכל כפוף להיתר עסקה שיש לעסק.

בהצלחה.

מקורות:

בשנת תרפ"ד הציע האדמו"ר מלובלין הגאון ר' עזריאל איגר זצ"ל להנהיג שכל סוחר יחתום על היתר עסקה כללי שכתוב בו שכל עסקיו הם על פי היתר עסקה. ונחלקו הרבנים בזמנו על הצעה זו אם יש לתקנה זו תוקף. הגאון ר' מאיר אריק והאדמו"ר מגור הגאון ר' אברהם מרדכי אלתר הסכימו להצעה זו ובדיעבד יש תוקף להצעה זו. וראייתם מנדרים וקודשים שיועיל תנאי. מנגד הגרא"ז מלצר והגר"א קוטלר סברו שאין להיתר עסקה כזה תוקף. ואין ראיה מנדרים וקודשים ששם הוא בינו לבין עצמו, אבל לא מצינו כזאת בעסקים שבין ב' אנשים. העתקי זאת מספר נתיבות שלום קונטרס היתר עסקה אות נח ועי"ש עוד מש"כ. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כדאי לחתום על היתר עסקה ולתלות במקום בולט בעסק כדי לצאת ידי שיטות שסוברים שזה יועיל.
    אין צורך להודיע כיון שאם הצד השני יוכל לברר וכמעט ואן מקרה בעולם שיוכל להיפטר ולכן לא ניתן לומר שאתה מונע ממנו זכות ממונית. אם יהיה מקרה שיהיה לו צד להיפטר אז תצטרך להודיע לו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל