לתרומות לחץ כאן

סמכות לראש כולל בנעשה בכולל

שאלה:

הרב של כולל אחד אומר שמכיוון שהכולל שלו הוא יכול להתנות שאסור להכנס אל הכולל עם חפץ מסוים ומי שעושה כן עובר משום גזל של משיג גבול רעהו, האמנם האם יש בו צד של איסור דאורייתא?

תשובה:

שלום וברכה,

הראש כולל הוא לא בעלים על הכולל ולא על הכסף, הראש כולל הוא הגזבר להחליט ולקבוע את הכללים. מאחר והתרומות ניתנו ללומדי התורה והראש כולל הוא הגזבר לכן יש סמכות לראש כולל להחליט שלא להכניס חפצים שמפריעים למהלך הלימוד. הראש כולל לא יכול לאסור דברים שלא קשורים ללימוד תורה. ולכן ראש כולל לא יכול לקבוע למשל אם להצביע בבחירות או לא, ולא יכול לקבוע דברים שנעשים בבית של האברך.

בדברים שמפריעים ללימוד של האברך יש סמכות לראש כולל לאסור, אבל אברך שלא ציית להוראות עבר באיסור של 'משנה מדעת בעל הבית' ולהלכה אנו נוקטים שמשנה מדעת בעל הבית אינו גזלן, אבל אסור לעשות כן, ובתנאי שהאברך אכן שוקד על תלמודו. 

נמצא: שיש סמכות לראש כולל להחליט בדרים שנוגעים ישירות ללימוד תורה של האברכים. אבל לא בדברים שלא קשורים ללימוד התורה. גם בדברים שנוגעים ללימוד תורה אם עבר האברך ולא ציית אינו גזלן אבל עבר באיסור. אבל אם מתבטל ולא לומד ודאי עובר בגזל.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב לכאורה במשנה מסכת בעל הבית שהגמרא התייחסה זה דבר שהוא גם מצווה אך אם הוא משנה מדעת הבעלים שלא למצווה גם הפוסקים יודו שהוא גזל

  2. משנה מדעת בעל הבית נאמר על חמור שהתנה שיוליך בבקעה והוליך בהר. וראה עוד בש"ך סימן עב ס"ק קמ ושם לא מדובר בדבר מצווה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל