שאלה:
שכן קרוב שלי [שאנחנו קרובי משפחה ונעזרים רבות אחד בשני], הלווה לי חצי בקבוק קולה. מאד קשה להחזיר לו מדוייק. גם כי קשה לשער. וגם כי ה"גזים" יוצאים מהשתיה, ואם אני אפתח ואשתה חלק, יתכן שאני יחזיר לו את החצי שלו במצב פחות טוב ממה שהוא הביא לי.
האם אני יכול להביא לו בקבוק שלם או שיש בזה ריבית?
האם זה לכתחילה?
תשובה:
שלום וברכה,
להחזיר בקבוק שלם עבור חצי בקבוק יש בזה איסור ריבית. אם מחזיר מעט יותר כדי לצאת מידי ספק אין איסור ולכן יכול להחזיר בערך כמו שלווה ואם מחזיר מעט יותר אין איסור, אבל לא בקבוק שלם.
בהצלחה.
הבעיה שיש בעיה פרקטית להחזיר חצי בקבוק.
מהרגע שפותחים את המשקה עד הרגע שהוא מפסיק להיות טעים [בגלל יציאת "הגזים"] זה בד"כ זמן קצר של בערך יום.
במידה ואני מחזיר לו בדיוק בזמן שיש לו בקבוק אחר פתוח, אז אני מזיק אותו.
זה דורש תזמון מדוייק להחזיר לו בדיוק בזמן שהוא רוצה לשתות ונגמר לו הבקבוק הקודם.
וכן הפוך שאני אפתח ומיד אתן לו, כי אם אני משתהה יתכן שאני מחזיר לו משהו פחות ממה שהביא לי [וזה חשש גזל]
אם אתה חושש שהוא יהנה מהחזרת חצי בקבוק תוכל לשלם לו תשלום של חצי בקבוק.
ומתי אומרים את הכלל שת"ח לא קפדי אהדדי?
וכמו"כ כאן קרובי משפחה שדרכם לפעמים לתת מתנות וכד' ולתת שתיה ואוכל אחד לשני.
ההיתר של ת"ח הוא בדבר מועט ולא בכפול מההלוואה.
בקרובי משפחה שנותנים מתנות אם אכן גם זה היה מתנה היה מותר אבל כאן שהיה הלוואה אסור להחזיר תוספת, וכנפסק בשו"ע שגם באב לבנו לא יתן לו ריבית כדי שלא יטעימנו טעם ריבית.
השאר תגובה