לתרומות לחץ כאן

ריבית בצ'יק בתשלום על עבודה

שאלה:

אחי היה צריך לשלם לי 800 שח עבור עבודה שעשיתי לו. הוא שאל אותי אם יש לי מה לעשות עם ציק דחוי לעוד 20 יום. ולא ידעתי מה הסכום בציק הזה. ואז הסכמתי והוא נתן לי ציק על סך 2000 ואמר לי שהשאר זה מעשרות בשבילי. האם יש חשש ריבית בתוספת שהוסיף לי על זה שהסכמתי לקבח ציק דחוי?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך לקבל את הצ'יק מאחיך, מאחר וזה לא חוב של הלוואה, וניכר שהחוב אינו מחמת האיחור בתשלום.

בהצלחה.

מקורות:

פסק הרמ"א ביו"ד ק"ס ד שמותר לתת תוספת בחוב שהוא מחמת מכר ולא מחמת הלואה [שהריבית היא מדרבנן]. והגרע"א צידד שם שרק כשזה כחלק מן המקח ולא תוספת נפרדת, וכ"ד הבית מאיר, אך רוב הפוסקים סוברים כדעת כהש"ך שם שמיקל בזה. והנה הגר"ז ויד אברהם מחמירים כשזה מוכח שזה מחמת הארכת הזמן אמנם בנידון זה כמדומה שמוכח ההיפך וכפי שיבואר להלן.

כתוב בפוסקים שכל מי שרגיל לתת לו מתנות מותר לתת גם אם זה בזמן שהלווהו – אם אינו מתכוון בגלל ההלוואה אלא שאסור למלווה לקחת ממנו בעל כורחו או כשזה בפרהסיא וכדו' וכמבואר כל זה ביו"ד סימן ק"ס סעיף ז' [ןבש"ך ריש סי קס"ו] ולפי זה גם נידון זה מותר.

אלא שהגר"ז מחמיר שלא יהיה יחד עם הפירעון, אך מבואר בפוסקים שאם למשל יודעים שרגיל לתת לו דבר בפרהסיה ממילא אין בעיה גם בזה והביאור שכל שמוכח שאין זה מחמת ההלוואה כלל אין בזה איסור, ממילא גם בנידון זה שהוא אחיו, ובעיקר שהסכום שנותן כתוספת לא שייך כלל שהוא יהיה ריבית על עשרים יום, ממילא זה מוכח מהנתינה עצמה שאין זה כריבית כלל אלא נתינה נוספת ממילא אין איסור אף אם היה זה הלוואה ובמיוחד שהריבית בכל מצב היא מאוחרת וזה שאלה של דרבנן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל