לתרומות לחץ כאן

החזרת מוצר פג תוקף לחנות

שאלה:

שלום,
ראובן קנה בחנות של שמעון איזה מוצר ולא שם לב על מה שהיה כתוב על גבי האריזה (תאריך יצור/עדיף לשימוש לפני). אחרי זמן אכן התברר לראובן שהמוצר הוא פג תוקף. האם ראובן יכול להחזיר את המוצר לחנות ולקבל כסף שלו בחזרה או ששמעון יכול לטעון שיש לראובן עיניים והיה לו לקרוא מה שכתוב על גבי האריזה ו"במקרה וקנית, יש פה מחילה מצדך ואין עלי כל אחריות להחזיר לך כסף ששילמת"?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אם בשעת הרכישה פג תוקף המוצר הרי זה מום במקח והמקח בטל. ולמרות שיכל לבדוק בשעת הקנייה את התאריך, אין זה מחילה ויכול לבטל את המקח. אבל אם השתמש במוצר ואח"כ התברר שפג התוקף הרי זה מחילה כיון שיכל לבדוק ולא בדק.

בהצלחה.

 

מקורות:

הסמ"ע סימן רלב ס"ק י[1] הביא בשם המגיד משנה שמקח שנמצא בו מום ויכל להבחין בעת הקנייה ולא בדק הרי זה מחילה. הנתיבות הוכיח שאי בדיקה לא נחשב למחילה על המום, ולכן ביאר שהסמ"ע לא התכוון שאי בדיקה תחשב למחילה, אלא כוונתו שאם לא בדק והשתמש שנחשב למחילה. ולפ"ז אם קנה מוצר שפג תופקו ולא בדק בשעת הקנייה אין זה מחילה ויכול לבטל את המקח. אבל אם השתמש במוצר הרי זה מחילה ולא יוכל לבטל את המקח.

[1] סמ"ע סימן רלב ס"ק י: אבל אם נשתמש כו'. והוא הדין אם היה דבר שהלוקח יכול להבחינו לאלתר, כגון שיכולין לנסותו ולטועמו ולא הקפיד לעשות כן, והמוכר מכר לו סתם, אינו חוזר, כ"כ המגיד משנה שם [פט"ו ממכירה ה"ג]:

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה נחשב להשתמשות? עם ברגע שטעם הרגיש שזה לא טרי גם אז נגיד שהטעימה תהווה השתמשות כיון שהיה עליו לבדוק קודם? (באופן כללי דומני כי רוב הציבור סומכים על כך שכל בעל עסק שרוצה שם טוב ללקוחותיו ולהמנע מקנסות על מכירת מוצר שפג תוקפו ידאג לכך שהעובד שמסדר מוצרים על המדף ידאג שהסחורה הישנה תצא לפני שהסחורה החדשה תכנס כך שבאיזה שהוא מקום זה יכול להיות גם הונאה מצד המוכר)

  2. תודה רבה על התשובה!
    לפי מה שהבנתי אם אני למשל קניתי מיונז, פתחתי את האריזה, שמתי על פיתה ורק אז התברר לי שמדובר במוצר פג תוקף, לא אוכל להחזיר את המיונזר לחנות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל