לתרומות לחץ כאן

מתווך שהביא קונה והדירה בסוף נמכרה על ידי כונס נכסים

שאלה:

חתמתי זכרון דברים על דירה בתיווך ,בית משפט ביטל את העסקה שהייתה בהליכי גירושין של המוכרים והעבירה לכונס נכסים. הדירה פורסמה על ידי הכונס והוצעה לתמחור, הגשתי הצעה וזכיתי במכרז , התעוררו שם קשיים רבים רציתי לרדת מהעיסקה והעברתי להוריי את הזכות ולאחר פרוצדורה מרובה הם קנו את הדירה (לאחר תהליך של שנה וחצי מהתיווך הראשון) . כעת המתווך דורש דמי תיווך . האם מגיע לו? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

למתווך לא מגיע דמי תיווך, כיון שהמוכר לא מכר את הדירה אלא הכנוס נכסים. וגם שהקונה לא קנה אלא ההורים שלו קנו והמתווך לא הביא את ההורים.

בהצלחה.

מקורות:

למתווך לא מגיע דמי תיווך משני סיבות. א' המתווך קישר בין המוכר לקונה, וכשהדירה עברה לכונס נכסים בעל הדירה אינו צד במכירה והדירה נמכרת שלא מדעתו, והכונס הוא המוכר, ולכן הקישור בין הקונה למוכר אינו רלוונטי, ולא מגיע למתווך דמי תיווך. ולמרות שלמעשה אותה דירה נמכרה אך כיון שהמוכר הוא אדם אחר אינו נחשב שקישר בין הקונה למוכר. וכן מבואר באבני נזר חו"מ סימן לו ובשואל ומשיב תליתאה ח"ג סימן ז שאם הוחלף המוכר אין דמי תיווך. ב' הקונה לא קנה את הדירה אלא ההורים שלו, והמתווך לא הביא את ההורים שהם היו הקונים, ודינו ככל אדם שקיבל מידע ממתווך והעביר את המידע לאדם אחר [שלא כדין] אין הקונה חייב לשלם דמי תיווך. ולכן אין לו צד תיווך. 

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדוע כונס נכסים נחשב למוכר אחר הרי בסופו של דבר הוא מעביר את הכסף לבעל הדירה או בעלי חובו ומי שנהנה מהמכירה זה המוכר למרות שעשו לו כן בעל כרחו מה יש בזה הרי הרבה פעמים אדם מוכר את נכסיו בעל כרחו.
    תודה רבה

  2. השאלה היא טובה. ונבאר את הדברים: מתווך הוא מי שקישר בין הקונה למוכר, אדם שקישר בין מוכר לקונה ובדרך הדירה נמכרה לאדם אחר והקונה שמכיר את הדירה שם עין על הדירה וקנה מהמוכר השני הפוסקים שציינתי סוברים שאין תשלום תיווך למרות שהמתווך גילה לו על הדירה כיון שהוא קישר בין המוכר השני לקונה. במקרה של כונס נכסים בעל הדירה אין לו שום דעה במכירת הדירה הוא לא צד ולכן הקישור שקישר המתווך בין הקונה למוכר לא רלוונטי כיון שהוא קונה את הדירה מהכונס ולא מהמוכר, למרות שהמוכר הוא בעל הדירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל