שאלה:
מכנסי שבת שהתגלה עליהם סוג כתם שהתברר שאסור להסיר בשבת.
השאלות:
1. אם עבר והסיר בכל זאת- המכנסיים עצמם הופכים אוטומטית למוקצה, ויש להורידם ואסור להשתמש בהם בהמשך השבת?
2. יש הבדל בין אם עבר והסיר את הכתם במזיד או בשוגג?
3. יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בשאלות אלו?
תשובה:
שלום וברכה
כיון שהמכנסיים היו ראויים ללבישה גם עם הכתם, לבישתם אינה נחשבת הנאה ממעשה שבת ומותר ללובשם.
1. כלומר, אם הבנתי נכון, סיבת מוקצה במקרה הזה תלויה אם זה הנאה ממעשה שבת- אם זה כתם שלא היה ממשיך ללכת בלעדיו עם המכנסיים האלו- יש כאן הנאה וממילא מוקצה?
2. ביחס להנאה ממעשה שבת- הכוונה שאם אין הנאה- אין בעיה ללכת איתם גם בשבת עצמה ולא רק במוצאי שבת?
3. יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בשאלות אלו?
אכן, כיון שאין הנאה ממעשה שבת מותר ללכת גם בשבת עצמה, אין צורך לשאול תמיד אם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים.
השאר תגובה