תרומות – לחץ כאן

הביטוי מחכו עליה במערבא

שאלה:

שלום וברכה. ראיתי כמה פעמים בגמרא את הביטוי "מחכו עלה", ולא מובן לי למה אמורא יכול לצחוק על דברי תורה של השני. זה מרגיש לי לא מכובד… ומותר לי לצחוק על סברות ודברי תורה של חברים שאני לא מסכים איתם?

תשובה:

שלום וברכה

לא מצאתי מי שידבר בשאלתך בפירוש, אבל עד כמה שהבנתי בארמית מגעת, חוכא אינו צחוק של לעג חלילה אלא לשון שמחה, וכאותו שאמר שביום שזכה והצליח להתפלל כותיקין "לא פסק חוכא מפומיה כוליה יומא" כמובן אין הכוונה שהוא לעג לעצמו שהצליח לקיים תפילה כתיקונה, אלא ששמח כל היום. כך גם כאן כשאמר אחד האמוראים דבר מחודד שאינו לפי פשוטו גרם הדבר שמחה ואוירה חייכנית בבית המדרש, אבל לא לעג. כמו הגמרא הידועה שמ"ט דף יש במסכת שבועות כנגד מ"ט ימי הספירה ולכן לסיים מסכת זו בימי הספירה שעל זה נאמרה גם כן מימרא זו, אף שפשוט שגם אומרה התכוון לשון דרוש וחידוד, ולא חשב שיש קשר אמיתי בין מסכת שבועות לספירת העומר, אלא מצא דרך מחודדת לחזק את לימודה.

שבוע טוב.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל