שאלה:
כבוד הרבנים שליט"א
שלום וברכה
האם ניתן לכבד איש ציבור נוכרי בקביעת מזוזה (בלא ברכה) במבנה ציבור (ששופץ בתמיכה ממשלתית)?
בכבוד רב
תשובה:
שלום וברכה
אין לתת לגוי לקבוע מזוזה.
מקורות:
בשו"ת הרשב"א ח"ג סי' רנט כתב שאין לתת לקבוע מזוזה אף שבדיעבד אם קבעה יוצאים בה ידי חובה, אולם בדעת קדושים סי' רפט ס"ק ב וס"ק ה כתב שאין יוצאים ידי חובה במזוזה זו וראה שם ראיותיו, וכ"כ במקדש מעט ובגידולי הקודש שם ס"ק ב שקביעת המזוזה צריך שתעשה לשמה, והגוי אינו עודה לשמה. וראה בשדי חמד מערכת מ כלל קלא שדן בזה בארוכה, והביא מחקרי לב שאפילו בדיעבד לא יועיל. וכן פסק לדינא בשו"ת קנין תורה ח"א סי' קכד, שאם גוי קבע יש להוציאה ולקובעה מחדש. אמנם בתהילה לדוד סי' קט מסתפק בזה, וראה בכלי חמדה פרשת שלח שמכשיר מזוזה זו בדיעבד, וכן הכשיר בדיעבד בשו"ת תרשיש שהם סי' נ, אף שציין אף הוא שאין לעשות זאת לכתחילה.
נמצא איפוא, שכיון שיש שמכשירים בדיעבד, אם יקבעוה על ידי גוי יפסידו את הברכה, שכן נכנסים כאן כבר לספק ברכות בענין זה, שמא הלכה כדעת הסוברים שהמצוה מתקיימת בקביעה זו. זאת מלבד מה שגם שגם המכשירים בדיעבד הרי אסרו לעשות זאת לכתחילה. ניתן לכבדו לומר דרשה יפה, אין צורך שיקבע את המזוזה…
שאלת המשך
ואם הגוי תקע את המזוזה על ידי שהיהודי החזיק בה והגוי תקע על ידי הברגה{ליהודי אין את הכח לעשות} מה הדין?
לכאורה זה לא מוסיף משהו לענין.
השאר תגובה