לתרומות לחץ כאן

רכש מקרר גדול ולא מצליח להכניסו לביתו

שאלה:

שלום

הלך לחנות הזמין מקרר חדש גדול – שילם את מלוא הסכום.
כאשר המקרר הגיע ללקוח מתברר שהוא גדול ואין אפשרות להכניסו לבית.
המקרר הוחזר לספק – דא עקא שבניסיון להכניס לבית הוצא מהקרטון ופרקו דלתות ויש ירידת ערך. על מי מוטל הנזק

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שלא היה שינוי בהזמנה רק הקונה לא בדק את גודל המקרר ואחר מעשה התברר לו שלא ניתן להכניסו לבית מפאת גודלו. במקרה כזה הפסד הירידת ערך מוטלת על הקונה.

בהצלחה.

מקורות:

לפי הלכה אם הזמין מקרר ולא היה שינוי בהזמנה, והקונה פירק את הדלתות, לא יכול לכפות על הקונה לבטל את העסקה, מאחר והטעות היא של הקונה. אם המוכר מסכים לפנים משורת הדין לקבל את המקרר יכול לדרוש את הירידת ערך של המקרר. 

מלבד זאת אם הזיק חפץ שעומד למכירה והנזק אינו דבר ממשי אלא ירידת ערך, אם החפץ עומד למכירה עליו לשלם את הירידת ערך, וכמו שמצאנו בגמרא ב"ב (צג, ב) אמר רבה בר חייא קטוספאה משמיה דרבה בורר צרור מתוך גורנו של חבירו נותן לו דמי חטים. ופירש הרא"ש משום דינא דגרמי דאי שביק להו הוו מזדבני אגב חיטי. וכתב הרשב"ם שחיובו מדינא דגרמי. והובא להלכה בשו"ע סימן רכט ס"ב. מבואר שלמרות שלא הזיק את גוף החיטים נחשב לגרמי שגרם שהחיטים נמכרים בזול יותר. הרי לנו שאם הוריד ערך של דבר העומד למכירה חייב לשלם עבור פחת הערך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום
    לא מובן למה האשמה על הקונה?
    האם המוכר לא צריך להזהיר שיש צורך בפתח מיוחד בשביל זה?
    האם המוביל של המוכר שנכנס לבית וראה את הפתח לפני שהוא פירק את הקרטון לא היה צריך למדוד בדיוק הרי הם יודעים את המידות של המקרר?
    לכאורה אין קנין כסף ולכן המקרר עדין ברשות המוכר כל מן שלא נכנס לבית?
    תשובתך חשובה לנו מאד

  2. עכשיו השאלה שונה לחלוטין לא כפי שכתוב בשאלה, אם מדובר שהמוביל של המוכר פירק את הדלתות, לא קנה הקונה את המקרר, והמקרר לא שייך לו ולכן אין עליו חובה לקחת את המקרר ולא לשלם על פירוק הדלתות. ובפרט שהמוביל היה צריך לראות שהמקרר גדול ביחס לפתח של הבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל