שאלה:
שלום הרב,
בלילות החורף הארוכים יוצא שלאחר סעודת ליל שבת יש כמה שעות עד חצות. אשתי מאוד עייפה לפעמים ורוצה ללכת לישון. לפעמים אנחנו מפספים את המצווה. האם יש עצה בנושא? היא מתעקשת לפעמים להתחיל לפני ואני לא מסכים כי אני רוצה את המצווה לאחר חצות.
אם בכל מקרה אנחנו מגיעים להסכמה שאני אעיר אותה קצת לפני חצות האם יש בעיה לעשות את המצווה לאחר שהיא כבר עשתה ק' שמע על המיטה וברכת המפיל?
בברכה
תשובה:
שלום וברכה
ידידי יקירי את הטועה לגמרי… הנושא של לאחר חצות הוא הידור מסויים, יש גם סבורים שאינו נוהג מן הדין בזמנינו שבלאו הכי לא שומעים כלום מבחוץ, הבתים גדולים ואטומים, עיקר הענין זה שלא ישמעו אנשים אחרים תוך כדי תשמיש, ובכל מקרה זה לא עומד ביחס לעצם קיום מצות עונה בצורה הנכונה שלה, והוא לשמח את לב האשה. ובמצב הזה שהיא עייפה ולא מוכנה לחכות, והעסק נהיה לה פשוט מטריד, ובודאי אינה שמחה להתעורר באמצע השינה כשהיא מותשת ורוצה לישון, כך לא משמחים אשה… לכן תוותר על הנושא של חצות, ותקום מוקדם ללמוד לפני התפילה זה מצויין.
שמעתי פעם שיש גם עניין של אחרי חצות שאז אפשר למשוך נשמות קדושות .
בפרט בשבת קודש אחרי חצות אפשר למשוך נשמות קדושות וגבוהות.
אבל יתכן שעניין זה הוא רק בליל טבילה שאז הוא הזמן בד"כ כלל שיש ביוץ ,
אבל בכל שבת ושבת שמקיימים מצוות העונה וודאי העיקר כדברי הרב שליט"א .
(נלע"ד שפעם בחודש האשה תסכים לחכות לחצות בפרט אחאי שנסביר שאפשר לזכות לילדים קדושים)
העיקר להתמקד בעיקר ולא בטפל.
מחילה אך לדעתי העניה (והיא אכן מאוד עניה) לא זכיתי להבין. האשה מאוד עייפה ורוצה לישון כבר. היא אולי "תסכים" לקיים את המצווה אך לא תהנה. אם לעומת זאת היא תלך לישון מיד ותקום לפני האור יש יותר סיכוי שהוא תעשה זאת מתוך ישוב הדעת
אני חושב שלמעשה כולם הבינו את העקרון.
השאר תגובה