שאלה:
נשאלתי ע"י אשה שעובדת בתחום 'חינוך מיוחד'
ועובדת בארבע קליניקות.
והואיל והוא בחודש התשיעי, וגם מצוננת ונזלת ומסיכה, וגם צריכה לישב על כסא צר וקטן (כפי הנהוג ב'חינוך מיוחד').
ועכשיו מרגישה שבאו מים עד נפש ורוצה להוציא אישור מחלה.
ועניתי לה:
מאחר שהרופאים אינם חוששים להוציא סתם אישורי מחלה, מחמת שאינם צריכים ליתן את הדין. (כי זה כספי המעסיק ולא כספי המדינה).
לכן קשה לסמוך שהאישור ניתנה כהלכה.
לפיכך, יש לבקש שהרופא יציין את הסיבה והנימוק בתוך האישור,
כלומר, הרופא לא יכתוב סתם "מחלה", אלא יציין שמדובר בצינון וקשיי נשימה, או חודש תשיעי וקושי בתיפקוד
ואז ניתן לסמוך על הרופא, ולהשתמש באישור.
עד כאן השבתי לה.
ועתה פונה אני אליכם לברר א) האם עניתי כדין, ב) האם יכולה להשתמש במקום עבודה אחת ולהמשיך בשאר הקליניקות, או מאי חזית שמעסיק זה יצטרך להוציא מכיסו דמים, ושאר המעסיקים ירוויחו. [והאם שונה הדין כאשר קליניקה מסויימת יותר מחניקה ומעיקה, ולכן שפיר ניתן לתלות שדוקא מעסיק זה ישא בעול, ושאר המעסיקים ירויחו].
תשובה:
שלום וברכה,
אישור מחלה ניתן רק אם מצב בריאותי לקוי, ולכן אין להוציא אישור מחלה אם אין מצב בריאותי לקוי. הרב בעל פתחי חושן זועק חמס על המזייפים אישורים מהרופא על אישורי מחלה כאשר אין חולי ויש בדבר משום איסור גזל.
על כן נכונים דבריך שאין להוציא אישור מחלה גרידא אלא יש לפרש באישור שמדובר בצינון וחודש תשיעי, ולהראות למעביד את סיבת האישור מחלה ואם המעביד יתנגד לא תוכל לכפותו על כך.
אם העובדת אכן במצב בריאותי לקוי וזכאית לקבל דמי מחלה יכולה להחליט שרק מעבודה אחת היא מקבלת ועבודה השנייה היא ממשיכה לעבוד. העובדה שכופה את עצמה לעבוד במקום אחד לא מחייב אותה לעבוד במקום אחר. ואם העובדת לא במצב בריאותי לקוי אינה יכולה לקבל דמי מחלה גם מהמקום הראשון וכאמור לעיל.
בהצלחה.
אפשר בבקשה מיקום מדויק בספר פתחי חושן,
תודה רבה
פתחי חושן חלק ד (שכירות) – פרק יא – הערה נא
וראיתי לעורר על הזלזול שיש בעוה"ר בזמננו בענין חופש מחלה, שבקלות משיגים תעודת מחלה, ואף הרופאים נוהגים קלות במתן התעודות, במקום שיש אפשרות לילך לעבודה, או לכה"פ לעבודה קלה, ונראה שהוא גזל גמור, ומסייע לגזל, וזה אחד מהדברים שנשתרשו ונעשו היתר.
השאר תגובה