לתרומות לחץ כאן

השלמת קריאת התורה בשני וחמישי בימי הקורונה

שאלה:

כבוד הרב
שאלתי כך בבקשה.
יש כמה מדינות שיש הסגר בסוף שבוע בשבת וראשון, ולא ידוע עד מתי ימשיך. במצב כזה האם יש אפשרות לקרוא את פרשת השבוע כולה ביום שני או חמישי בשעת קריאת התורה?

תשובה:

שלום וברכה

בערוך השלחן סי' קלה סעי' ו כתב שלא ניתן להשלים את הקריאה בשני וחמישי, משום ששבעה קרואים לא תיקנו אלא בשבת, ולקרוא בשלושה קרואים פרשה שלמה, זה אינו כתקנת חכמים, ולכן אין לזה פתרון לפי דעתו. אמנם במשנה ברורה בתחילת סי' קלה נראה שמעיקר הדין ניתן היה לקרוא את כל הפרשה עם העולה שלישי ביום שני, אלא שכתב שאין לעשות זאת מפני טורח הציבור הטרודים במלאכתם. לפי סברתו זו יש לדון בשעת הדחק כזו שמדובר במאורע קבוע ותמידי, ולא יוכלו להשלים באופן אחר, בפרט לפי ההכרעה שלא משלימים בשבת שיפתח הסגר אלא את הפרשה שקדמה לה ולא יותר, ונמצא שיפסידו כמה וכמה פרשיות, צ"ע ואין לי היכולת להכריע בזה.

בשורות טובות.

משנה ברורה שם: (ה) אם בטלו וכו' – מחמת קטטה וכדומה ומיירי שלא קראו כל היום אבל אם בטלו רק בשחרית הקריאה ובמנחה כבר מצאו מנוחה אם יש פנאי לקרות כל הסדרה יקראו במנחה כל הסדרה ויקראו שבעה גברי כי כל יום השבת הוא זמן הקריאה אבל אם גם במנחה לא היה מנוחה לא יקראו בשני או בחמישי כל הסדרה משבת העבר כי בחול יש בטול מלאכה לעם אלא יקראו רק הפרשה מן הסדר של שבת הבא ולא מן שבת העבר [דגמ"ר ע"ש מילתא בטעמא]:

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אכן מצד המשנה ברורה לא נראה שזה ממש בעיה, אבל לפי ערוך השלחן זה לא יועיל, וכאמור. אגב שמעתי לפני כמה שנים על רב גדול שבא מוינא לא"י והפסיד פרשה, ולכן בשבת במנחה לפני נסיעתו, קרא את כל הפרשה של השבוע הבא עם העולה השלישי, וסבר שבכך הוא משלים מה שהוא עתיד להחסיר.

  2. לא זכיתי להשתתף בתפילה זו אך לאחר מכן שמעתי כי שר' אהרן לייב שטיינמן הגיע אלינו לניו-יורק קראו בעבורו את פרשתכם עם פרשתינו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל