לתרומות לחץ כאן

מה בין עתיק יומין לזעיר אנפין?

שאלה:

בס"ד
אָמַר רַבִּי אַבָּא, מַה זֶּה שֶׁכָּתוּב הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן? וְכִי הָיוּ יִשְׂרָאֵל טִפְּשִׁים שֶׁלֹּא יָדְעוּ דָּבָר זֶה, וַהֲרֵי רָאוּ שְׁכִינָה לִפְנֵיהֶם וְעַנְנֵי כָבוֹד עֲלֵיהֶם, שֶׁמַּקִּיפִים אוֹתָם, וְהֵם אוֹמְרִים הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן? אֲנָשִׁים שֶׁרָאוּ אֶת זִיו כְּבוֹד מַלְכָּם עַל הַיָּם, וְלָמַדְנוּ שֶׁרָאֲתָה שִׁפְחָה עַל הַיָּם מַה שֶּׁלֹּא רָאָה יְחֶזְקֵאל, הֵם נִמְצְאוּ טִפְּשִׁים וְאָמְרוּ הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן?
אֶלָּא כָּךְ אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, רָצוּ לָדַעַת בֵּין הָעַתִּיק הַנִּסְתָּר שֶׁל כָּל הַנִּסְתָּרִים שֶׁנִּקְרָא אַיִן, וּבֵין זְעֵיר אַנְפִּין שֶׁנִּקְרָא ה', וְלָכֵן לֹא כָתוּב הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם לֹא, כַּכָּתוּב הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם לֹא, אֶלָּא – הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן.
מה הפשט של הפיסקה?

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך מזכירה לי את אותו אדם שבא לפני הלל הזקן וביקש ממנו שילמדו את כל התורה על רגל אחת… יסודות הקבלה רמוזים בדברי הזוהר אלו… על פי סוד, באלוקות יש כמה בחינות, א"ק – אדם קדמון, שאף הוא מחולק כביכול לעתיק יומין ולאריך אנפין, כאשר עתיק יומין היא בחינת הכתר של הבריאה שאין לנו בה השגה כלל, חכמה ובינה שאף היא מחולקת לאבא ואמא עילאין ותתאין [עליונים ותחתונים] ולמטה מזה זעיר אנפין והמלכות שהם בעצם שבע הספירות התחתונות שמהחסד ולמטה. כאשר עיקר עסקנו בתפילות ובמצוות ובתיקונים או בז"א ונוק' – המלכות, הנקראים גם קודשא בריך הוא ושכינתיה. ממילא זו היתה שאלתם, האם כל הקשר שלנו הוא רק לבחינה התחתונה באלוקות שנקראת זעיר אנפין, או גם בבחינה העליונה הנקראת עתיק יומין? כמובן הסברנו רק את המילים, עצם הדבר מצריך שעות רבות של לימוד.,

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    במחילה מכבוד תורתו, האם ניתן להבין שבנ"י במעמד קריעת הים ניסו לכוון בתפילתם לז"א?
    האם אלוקות שיש בה תתי "חלקים" איננה סותרת, לכאורה, את אמונת הייחוד כפי שהרמב"ם מנסח זאת בדבריו כולל שלילת כל תואר מהשם ית'. ?
    ג. ודבר אחרון: למה צריך את כל המידע הזה על האלוקות פנימה?
    בברכות התורה

  2. 1. לא הבנתי, הרי בדיוק להיפך, הם רצו לדעת האם יש להם שייכות גם עם הבחינה הנקראת עתיק יומין.
    2. שאלה זו הרי שואל כבר בשו"ת הריב"ש כנגד המקובלים, התשובה יש לה כמה נוסחאות: לפי רמח"ל כל החילוקים האלו הם חילוקי הנהגות, זה לא מדבר על עצמותו יתברך אלא על הנהגותיו וביטויו. לפי פשטות דברי האר"י החילוקים הם כולם בבחינה הנקראת "כלים" אבל לגבי האור אין סוף המתחבש בכלים האלו הכל באחדות גמורה. אני שוב חוזר ואומר שכדי להבין את הדברים צריך ללמוד וללמוד, רק השואל רצה תרגום הסברתי מה כתוב כאן, אבל לא ניתן להבין באמת את הכוונה בלי לדעתללמוד קבלה.
    3. לא הבנתי שאלה זו. הרי זה גם חלק מהתורה, וכי לחינם שלח הקב"ה את אליהו הנביא ללמד את כל זאת את האר"י הק'? לחינם שלח לנו הבורא את הזוהר ביד רבי שמען בר יוחאי, בורא עולם רוצה שנכיר אותו ונשיג אותו, אלא שלימוד פנימי זה נמסר רק למי שכבר מילא כריסו בש"ס ובפוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל