שאלה:
בס"ד
אחד לומד מילה והוא לקראת סיום בעוד מה ימים יוכל למול בעצמו. נולד לו בן והברית כבר נדחה, האם מותר להתעכב עוד כמה ימים כדי שיעשה את המצוה בעצמו ולא על ידי שלוחו
תשובה:
כת"ר מן הסתם דן בזה משני פנים:
א.נדונו הידוע של הדבר אברהם האם במילה שלא בזמנה עובר בכל רגע וחייב לדקדק להקדים עוד יותר מאשר ביום השמיני.
ב. הנדון הידוע בקידוש לבנה האם מותר לדחות את המצוה כדי לקיימה בהידור יותר, הגר"א והלבוש וכו'.
לדידי נראה שכאן יש סברא נוספת אבל אין לי ראיה, כיון שברית מילה אינה מצוה אישית של האב, אלא היא מכלל "מצווה הבן על האב", הקובע באופני הקיום וזמנם הוא לפי טובת הבן ולא לפי טובת האב. וממילא אין מקום לדחות את ברית המילה הנצרכת לבן, משום טובת האב שרוצה למול בעצמו.
אשמח לשמוע גם מה דעתכם בשאלתכם המענינת.
לכאורה לפי החילוק שהרב נתן אין מקום בכלל למצווה בו יותר מבשלוחו כי אדרבה אז הרי היה צריך להמתין שהבן ימול עצמו.
לא הבנתי דבריך, הרי התורה מצווה את האב למול את בנו ביום השמיני… אני לא מדבר על גוף החיוב אלא על אופיו ומהותו.
הפוסקים הביאו שות התשבץ שלהדיא אומר שהאב זכאי שיחכו לו אפילו שהמילה תתאחר
תציין מדוייק ותראה לנו, אני מתקשה להאמין שמדובר בדחייה מהיום השמיני לימים הבאים.
השאר תגובה