שאלה:
שלום.
רציתי לשאול האם מותר לכתחילה להזמין היום משהו מחו"ל שאולי יגיע לכאן בשבת, או שאולי הגוי ישלח בשבת, האם צריך לחשוש לדברים הללו ולכן לחכות ולהזמין כבר רק ביום ראשון או שאין לחשוש. השאלה שלי מתחלקת לשתים, האם בכלל לחשוש, והאם זה בכלל מותר או אסור אם זה יקרה?
תודה מראש.
תשובה:
שלום וברכה
מותר להזמין, כיון שאתה מבחינתך לא מצווה אותו לעשות מלאכה בשבת, והוא עושה זאת על דעת עצמו ולנוחותו האישיץ, ובאופן זה אין בעיה, כמבואר בשו"ע בסי' רמד.
ערב מבורך.
לכתחילה?
כן.
האם גם היום, יום חמישי מותר?
עד איזה יום מותר?
פשוט הרב ענה לי אתמול בלילה וכבר לא הספקתי אמש.
תודה רבה.
מותר גם ביום שישי, הם הרי יכולים לשלוח ביום ראשון..
אני רק רוצה לסכם. שהרב אומר מותר גם ביום שישי כי הוא יכול לשלוח ביום ראשון. אבל אם הוא ישלח לא ביום ראשון אלא יום קודם לכן ביום שבת, האם זה מותר? ולכתחילה? יישר כח.
ותר לכתחילה כי זה שיקול שלו לנוחות מתי לעשות זאת וכבר ציינתי לך לעיין בזה בסי' רמד ההבדל בין קבלן לשכיר יום. אני אגב גם הזמנתי שבוע שעבר חלון אלוניניום, וחצי שעה לפני שבת הקבלן הערבי התקשר אלי לשאול לגבי הזכוכית וכו', ברור לי לפי הטלפון הזה שהוא הכין זאת בשבת, אבל כיון שלא אמרתי לו מתי לעשות ולא לחצתי אותו להביא מיד במוצאי שבת, הוא עשה כל לנוחותו וזה לא נחשב שליחות שלי.
…רק שאלה אחת: אמרתם שמותר גם ביום שישי, האם גם לאחר חצות או רק עד חצות שהיום זה ממש מוקדם בגלל שעון חורף? לפני הסיפור של הרב עם הקבלן הערבי- זה היה חצי שעה לפני כניסת שבת – כך שבטח זה הרבה לאחר חצות היום…
תודה רבה.
אשמח מאוד אם כבוד הרב יוכל לענות לי…
תודה מראש.
לא הבנתי את הבעיה, מה לא נענה? מותר להזמין אפילו ביום שישי.
שאלתי אם מותר גם ביום שישי אחר חצות היום? תודה.
מותר
לכתחילה? הרי כתוב לא לעשות מלאכה לאחר חצות היום, ולפי המעשה של הרב עם הקבלן הערבי לגבי חלון האלומיניום שזה היה חצי שעה לפני כניסת שבת, אז זה הרבה אחר חצות היום, אז איך מותר? תודה לכבוד הרב על הסבלנות.
לענות לשאלת הקבלן או לבצע הזמנה אקראית זו לא מלאכה האסורה. גם מלאכה בקביעות לא אסורה בדוקא מחצות, ואני מעתיק לך מכאן באתר:
נחלקו הדעות, אם מה שאמרו העושה מלאכה בקביעות בערב שבת מזמן המנחה ולמעלה הכוונה למנחה גדולה או מנחה קטנה, והסומך להקל לעשות מלאכה עד מנחה קטנה כשיש לו די זמן אחר כך לצרכי שבת – לא הפסיד. אולם לאחר זמן מנחה קטנה אסור לעשות מלאכה בקביעות אפילו אם יש זמן לצרכי שבת, דין זה הוא תקנת חכמים ואסור לבטלו, והעושה מלאכה בזמן זה אינו רואה סימן ברכה מאותה מלאכה.
מקורות:
מקור דין זה בגמרא בפסחים נ ע”ב, ובמרדכי שם כתב שזמנו ממנחה גדולה – משש שעות ומחצה וכ”כ הטור בסי’ רנא, אולם רש”י שם כתב שהזמן הוא מתשעה שעות זמן מנחה קטנה, ובשו”ע שם הביא את שתי הדעות ולא הכריע ביניהן, וראה מגן אברהם וביאור הגר”א שם שהעיקר כדעת המקילים, וכן נראה שם מדברי הט”ז אליה רבה ושו”ע הרב. וכ”כ במשנה ברורה שם ס”ק ג.
על כך שמדובר ממש באיסור דרבנן, ראה פרי חדש סי’ תצו ס”ק יח ופרי מגדים סי’ רנ מש”ז ס”ק א.
השאר תגובה