לתרומות לחץ כאן

ברכות ותפלות לשעת הדחק

שאלה:

קבלתי מידיד קונטרס בשם "ברכות ותפלות לשעת הדחק". בקונטרס יש כל הברכות והתפלות בקיצור והוא כותב שהכל על פי הפוסקים.
שם המחבר … ממודיעין עילית. והספר פורסם לפני שבוע בכיכר השבת ובעוד פורומים. רציתי לשאול מה דעת הרבנים על הדבר הזה?
אני שואל בעיקר בשביל חולה ל"ע שמאד קשה לו להתפלל, והוא צריך את זה כמעט פעמיים בשבוע או יותר

תשובה:

שלום וברכה

ראיתי את הקונטרס הזה והאמת שכעסתי מאוד… כי הגם שהעקרון נכון ואפשר לצאת בדיעבד בפתיחה וסיום ועיקר תוכן הברכה, אבל זה רק בדיעבד גדול, והדבר הכי יקר לנו הוא הנוסח שקבעו חכמים, וכך לייצר נוסח מסודר כאילו סידור למי שממהר… זה נזק אדיר שאין לשערו. אני הייתי מורה לחולה שיעשה כפי הדילוגים שהובאו בפוסקים, ברוך שאמר אשרי ישתבח ואחר כך ברכות ק"ש ושמונה עשרה ואפשר שמונה עשרה גם בישיבה או בשכיבה, ואם אינו יכול, טוב להראות ליחידים את העקרון הנ"ל, אבל להפיץ ברבים ולייצר לזה נוסח, בעיני יש בזה טעם לפגם. מה גם שלא אהבתי חלק מהניסוחים.

כך שהעקרון נכון, הפומביות היתה שגויה לפי דעתי.

ברכה הצלחה ורפואה שלמה.

מקורות:

הצטרף לדיון

50 תגובות

  1. הערה נוספת:
    הנוסח לא נכתב עבור מי שממהר, אלא לשעת הדחק.
    לא אני כתבתי שזה מיועד "עבור מי שממהר". מי שכתב את זה (וכנראה שם ראיתם את זה) זה כתב של כיכר השבת. הכתבה שם פורסמה ללא ידיעתי (ואם אינני טועה, הם ציינו זאת).
    איני יודע באיזה אופן גולשים רבני המערכת שלכם, אך אצלי (וכן בכל החסימות הקיימות בצבור יראי ה') האתר הנזכר חסום. בצדק!
    את הכתבה ההיא שלח לי יהודי שמשום מה אינו משתמש בחסימה ראויה.

  2. לדעתי, בגלל הקושי לדעת בדיוק לקצר, ובגלל הזילות שיש מכל התפוצה הזו, אני הייתי מורה לאדם להתפלל בנחת בישיבה ולא מקוצר בעמידה.

  3. לא ראיתי בכיכר השבת ואינני גולש בכאלו מקומות ב"ה, קיבלתי מכמה מקומות את הקונטרס שלכם, וגם קראתי עליו בפורום רבנים מסויים. אני מאוד מעריך את המפעל, מבחינה תורנית ובכלל, אבל אני חושב שההפצה שלו כך שגויה.

  4. יורשה לי להעיר:
    הרב כתב ליהונתן בלשון זו:
    לדעתי, בגלל הקושי לדעת בדיוק לקצר, ובגלל הזילות שיש מכל התפוצה הזו, אני הייתי מורה לאדם להתפלל בנחת בישיבה ולא מקוצר בעמידה. סוף ציטוט.
    א. בגלל הקושי לדעת בדיוק לקצר. כאן הרי אין קושי, כיוון שהקונטרס מסודר יפה וברור מאד.
    ב. ובגלל הזילות שיש מכל התפוצה הזו. איזו זילות? למה להחליט שיש זילות? מישהו החליט שיש זילות, ועל סמך זה מתחילים להניח הנחות ולהקשות קושיות.
    ג. אני הייתי מורה לאדם להתפלל בנחת בישיבה ולא מקוצר בעמידה. כבוד הרב היה מורה כך? הרי זה מפורש נגד הפוסקים.

  5. ולא אמנע מלהעיר כי שמעתי על שני תלמידי חכמים גדולים שהורו בפירוש שחולה שבאמת אינו מסוגל להתפלל כל התפילה כראוי, עדיף להתפלל בנוסח של הקונטרס הנזכר.
    אכן, שניהם אמרו שרק לחולה יש להורות כך. לפי מה שהבנתי אחד מהם אמר שגם במקרים של פיקוח נפש או קרוב לפיקוח נפש, יש להשתמש בנוסח הזה.

    וישרים דרכי ה' וכו'.

    מרדכי

  6. יורשה לי להעיר על הערתו של יהונתן שכתב: איני יודע באיזה אופן גולשים רבני המערכת שלכם. סוף ציטוט.
    אני בטוח שהכותב לא התכוון חלילה לפגוע בכבודם של רבני המערכת הנפלאה הזו, אך כך זה נשמע מסגנון ההערה. להבא, יש לסגנן את הדברים בצורה מכובדת יותר, כדי לא להכשל חלילה בזלזול בתלמידי חכמים.

  7. 1. כוונתי לומר שאני לא יכול לחתום על הדיוק שבקונטרס…
    2. אני סבור שיש זילות גדולה מאוד, אם היית שומע מה היה מזה בכל אתרי הביבין על כך שיש סידור לאנשים שממהרים היית מבין כמה חילול ה' יצא מהדבר הזה…
    3. שאלתך זו תלוי בשאלתך הראשונה, וכיון שאני עדיין לא בטוח איך מקצרים כך הייתי מורה.

  8. 1. את הדבר הזה בדקתי יחד עם כמה תלמידי חכמים. עברנו יחד על כל הקונטרס מתחילתו ועד סופו. אדרבה, יש שם כמה דברים שהמחבר "החמיר" יותר מנוסחאות מקוצרות ומפוייטות שכתבו הגאונים והראשונים.
    2. יש זילות? בשער הקונטרס כתוב מפורש שזה לשעת הדחק. בהקדמה הוא חוזר על זה פעם נוספת. ובתוך הקונטרס עוד מספר פעמים. אם יש אנשים מסכנים שאינם מכירים ומרגישים כראוי את עניין התפילה, אין זה עניינו של מי שבא לדאוג לאנשים הנמצאים במצב בו אינם יכולים להתפלל כראוי.
    אני אישית סבור כי בחור "קליל" (או איך שתגדיר אותו) ששמח להתפלל בנוסח הזה, הוא במצב כל כך ירוד, שאחת מן השתיים: או שהוא מתפלל רק מתוך הרגל, וכמובן ללא כל רגש, אז מה ההבדל איך יתפלל? או שפשוט נמאס לו מהתפילה. אם כך, צריך לעבוד איתו בדיוק כפי שעובדים עם בעל תשובה.
    לסיכום: גם אני (בעוונותי) ראיתי דברים שכתבו במקומות מסויימים. איני סבור שיצא מכך חילול ה'.
    3. אם כתוב במשנה הוראה "לא יפסיק, אלא יקצר", מסתבר שלא מדובר במשהו שאדם סטנדרטי אינו יכול לדעת בעצמו.

  9. דעתו של הרב המשיב כאן תואמת את המקובל בגמ' ובפוסקים שלא לפרסם לעמי הארץ כל מיני דברים.
    אבל היום שיש אינטרנט וכל המידע הולך ומתפרסם אם נרצה ואם לא, עבר הזמן של ההסתרה שהחכמים מחזיקים אצלם את המידע, היום אצל עמי הארץ יש יותר מידע גלוי מאשר אצל החכמים.
    ולכן הנסיון להלחם בפרסום דברים כיום הוא פתאטי ומיותר ולא יצלח.
    כיום יש צורך להתמודד עם המידע כהוייתו, מתוך הנחה שככל שיעבור הזמן כולו יהיה גלוי לנשים וקטנים ועמי הארץ יותר ויותר.

  10. הסידור נפלא ועברתי עליו לפעמים מחמיר ולפעמים כראוי, הוא מזכיר שזה לדעת הדחק ומי שלא מסוגל באמת להתפלל הרבה זמן זה שעת הדחק בשבילו, בסידורים רגילים יש נוסח הביננו אז מותר גם הנוסח הזה.
    מכירני את המחבר שאינו מקצר בתפילתו אלא מאריך בה ואף מוסיף להאריך יותר ויותר בהצלחתך.

  11. אני מכיר במקצת מקרוב את האיש ואת שיחו…

    בלי נדר אוסיף קצת מה אני חושב על מפעל זה
    כמדומה גם בסידור הצבאי נותן תפילה מקוצרת
    אבל ידידנו דנן שכלל את השיטה

  12. אני מכבד מאוד את הרב המחבר, ואין לי כל טענה עליו באופן אישי חלילה, ובטוח אני ביבראתו הקודמת לחכמתו, אני רק חולק עליו כנהוג וכדרכה של תורה בקשר להוצאת כזה סידור תפילה. בעיני זה קרוב להפסד מלשכר.

  13. אין צורך להכביר מילים בשבח האיש, זה לא הנושא ולא היתה כוונה לכתחילה להביע ביקורת על תלמיד חכם שאינני מכירו כלל. זה לא הנושא כלל.

  14. אני אישית נאלצתי יותר מפעם אחת להתפלל בנוסח של הקונטרס הנזכר. אני עוסק בעניינים הקרובים לדיני נפשות.
    כבוד הרב כתב כי אינו בטוח בדיוק של הנוסח. למרות שאני מכיר אישית את המחבר, לא העזתי לסמוך עליו בנושא זה, ועברתי על כל המקורות (משנה, גמרא, רמב"ם, רי"ף, טור, שו"ע, ועד הפוסקים האחרונים). לא מצאתי כל דופי בנוסח המובא בקונטרס.
    ליתר בטחון שאלתי רב שעבר על הנוסח ואישר שיוצאים בזה ידי חובה. הוא אישר זאת עם הרבה מאד הסתייגויות, וירד לפרטי פרטים על איזה אופן אני מדבר.

    אשמח לשמוע איזה פרטים בנוסח מוטלים בספק.

    תודה רבה

  15. ידוע כי מאז שקמו מחדשים המנסים לפגוע ביהדות, נקטו רבותינו בכל הדורות את הכלל "חדש אסור מן התורה".
    בנידון דידן, אני מבין שיש רבנים שהתירו (לפלא בעיני שכל המגיבים כתבו ששאלו רב ששמעו מרבנים ועוד ועוד. אבל אף אחד לא מעיז לכתוב את שמו של הרב. אבל בא נעזוב את זה). אבל בקונטרס הנזכר יש בעיה רצינית מאד!! ועל כך לא שמענו מרבותינו שידברו בנושא.
    עם כל הקיצורים שלו (ואני באמת לא רוצה להתייחס לנושא כאן), באופן עקבי הוא כל הזמן כותב מה צריך לומר אחרי שיבנה בית המקדש במהרה בימינו אמן. הוא חוזר על זה בקבוץ גלויות, ושוב פעם בבונה ירושלים, ושוב פעם בברכת העבודה. שוב ושוב מילים כאלה ש"כשיש עבודה במקדש אומרים…" "אחרי שיתקבצו הגלויות אומרים …" "בזמן שירושלים בבניינה אומרים …".
    מאיפה כל הדברים האלו? מקובלנו שבית המקדש ירד באש מן השמים. וכולנו בטוחים שכשיבוא המשיח, אנחנו נדע בדיוק מה להתפלל ואיך להתפלל.
    ואני שואל, מישהו מהרבנים העלומים חתם גם על הדברים האלה שכתבתי כאן?

  16. לא כתבתי משום שראיתי משהו ספציפי פגום, אלא שכיון שבתוך התפילה יש המון תכנים, וכל ברכה מורכבת מכמה בקשות ותכנים, קשה מאוד להגדיר מה נחשב עיקר ברכה ומה לא ובנקל ניתן להכשל להשמיט משהו מעכב. זה מה שאמרתי, אבל זה לא הדבר העיקרי שמפריע לי כאן וכאמור.

  17. אני מכיר את הרב החשוב שמוציא את הסידור הנ"ל
    הוא איש חינוך, והתפילה בבית הכנסת שלו הוא בדיוק ההיפך מזה, זה תפילה עם מנגינות מתוקות שמושך את לב הרבה צעירים שאיבדו את הטעם בתפילות הישיביות היבשות, התפילה אורכת שם יותר מבתי כנסת אחרים, ובפרט בחגים ובימים נוראים (ביו"כ למשל התפללו מעלות השחר עד צאת הכוכבים ללא הפסקה!!!) ואני חושב שמי שמתפלל בבית כנסת שלו יודע מה זה תפילה אמיתית, אי לכך הנוסח שהוא נותן למי שאינו יכול להתפלל עשוי באמת רק לאלו שבאמת באמת אינם יכולים להתפלל, והוא כבר קיבל כמה תודות מחולי קורונה שהתפללו ביו"כ את התפילות העיקריות רק הודות לסידור הזה, ויש בחורי ישיבה שהתחילו להניח תפילין כל יום רק הודות לרב הזה ולסידורו.
    אני חושב שכשמוציאים פסק נגד הסידור הזה צריך שיהיה בראש מעיינינו לא רק כבוד הסידור המקודש, אלא גם אותם נשמות ישראל הטהורות המבקשים פיתרון איך להיות יהודי עובד ה' במסגרת ההלכה גם במקרים שלא נדע ח"ו בין אם זה בעיות רוחניות או גשמיות, כל עוד שלא נשכיל להבין כל אדם בכל מצב ורק נחפש באובססיביות לשמר ולשמר ולהוסיף שמירה על שמירה, אנחנו עלולים לאבד נתחים חשובים מעם ישראל, ומי יודע אם זה שהציבור הדתי והחרדי היום הם מתי מעט ונתונים ללעג ולביזה זה לא מגיע מצדקנות מיותרת וכיו'.
    וזה מאוד שונה מדרך הריפורמים שניסו לשנות את התודעה ולהיות ככל הגויים, אדרבה הרב הזה הוא איש מובדל מכל פוליטיקות וכסף נמאס למיניהם גם כשמתנוסס על גביהם תמונות של גדולי רבנים, והוא וקהילתו מנסים כמה שיותר להתבדל מכל בדל חילוניות, וסיסמיהם הוא להיות גאה ביהדותינו ובמסורותינו ובחרדיותינו, כמותו ירבו בישראל.

  18. איני מבין איך נכנס כאן איסור שכל עניינו שייך בקרקע בלבד.
    נקטו רבותינו "חדש אסור מן התורה"!!
    גישה הונגרית-חרדית שלא תמיד הוכיחה את עצמה.
    לידיעת הכותב א שוורץ, נוסחאות מעין אלו קיימות כבר מזמן הגאונים, ולפי דעתי גם הרבה קודם. קטעי הגניזה מלאים מהם.
    מה שייך כאן "חדש אסור מן התורה"?
    מהיכרותי (הטלפונית) עם המחבר הנכבד, הבנתי שהוא דווקא נמנה עם החוגים החרדיים. עם זאת, הוא מכבד כל יהודי, כולל חובשי כיפות סרוגות, או כאלה שתקרא להם "מחדשים".

  19. לא' שוורץ (אני חושד שמדובר במתחזה)
    ראיתי הגדה של פסח שגם היא מחלקת בין הסדר ליל פסח שלנו לפסח העתיד.
    יש ראיות בחז"ל על נוסחים שנשתנו עקב החורבן.
    מה הקשר לשאלה אם הבית העתיד ירד אש מהשמים או יבנה בידי אדם?
    הייתי אומר שלו הסתכמה התועלת מסידור זה רק בנקודה זו דיינו!
    יש כאן חיזוק אמונה חוזר ונשנה!

  20. תגובה לאורח:
    מה התכוונת לרמוז?
    נכון מאד. הוא שכלל את השיטה (לא על דעת עצמו). באמת, חיילי צה"ל עומדים פעמים רבות במצבים של פיקוח נפש אמיתי המאפשר רק תפילה בנוסח כזה.
    יגן ה' עלינו ועל חיילינו העומדים על משמר ארצנו.
    במאמר המוסגר: אני דווקא נהניתי מאד מכך שהביא גם סדר ליל פסח בקצרה. נקווה שלעולם לא נזדקק לכך, אבל אם ח"ו צריך, אז אין ברירה.

  21. כל הכיוון שהנושא כאן הלך אליו לפי דעתי מיותר ושגוי, אין טעם לעסוק לגופו של איש, זה עיסוק בזוי ולא הוגן בפרט כשלא מכירים ואני מניח ושומע שמדובר בתלמידי חכמים, הנושא הוא "פוליטי", האם נכון להוציא סידור כזה לרבים, או שהלכות מעין אלו אמורות להיות מסורות ליחידים, מפה לאוזן, אולי כהכנה לקראת לחימה צבאית על ידי רב צבאי, אולי בשיעור לרופאים לרפואה דחופה, אבל לא כספר שמגיע להמון מקומות. אני יודע כמה אנחנו מתמודדים כאן באתר עם אנשים שממהרים לעבודה ואומרים שאין להם זמן לתפילה, לכן אני חושב שלא נכון להוציא כזה סידור, זה לא ח"ו טענה על יראת שמים וכו', רק חשש שלי ממכשול שיוצא מכזה דבר. רק ציינתי בנוסף שגם עצם הנושא מאוד מסוכן לפסיקה כיון שלא קל להגדיר מה מעכב ומה לא. כמו כן אסור שההחלטה להתפלל בקיצר תהיה מסורה ביד כל אדם, זו שאלה שיחיד צריך לשאול לרבו המובהק כהוראת שעה מיוחדת.

  22. לפני זמן רב ישבתי עם כמה בחורים חברים
    נפל לידי סידור ספרדי…
    לא זוכר איזה והיה שם 'ברכת המזון לנשים'
    נוסח מקוצר כמובן
    ואז מישהו העיר אם זה טוב גם לגברים
    וציין שעלול להיות אצלו או זה או כלום
    אמרתי לו כמובן שגם גברים יוצאים, אבל ראוי לומר
    את הנוסח הארוך

  23. ממה שנכתב בין השורות ומחוץ לשורות, אני מבין שאחת הבעיות (אולי אפילו הבעיה העיקרית) היא שכבוד הרב מסופק מה מעכב ומה לא. הרב נוימן אינו מסופק בכך, ועל סמך זה הכריע (ואדגיש שוב, כי מספר רבנים סמכו על כך).
    איני מבין, מקסימום יש כאן ספק אצל כבוד הרב, והכרעה אצל רב אחר (שכנראה בקי יותר בפרטים אלו).
    א"כ, מה הטעם להסביר שוב ושוב כי "אני הייתי מורה אחרת"? אף אני הייתי "מורה" אחרת למי ששואלני שאלה שאין לי תשובה ברורה עליה.

  24. תמהני על דבריך, הרי הדגשתי חזור והדגש שלא זו הנקודה העיקרית מבחינתי! הנקודה העיקרית מבחינתי היא הפומביות של הפירסום ותוצאותיו.

  25. כבוד הרב כותב כי לא זו הבעיה העיקרית…
    טוב. אז לא הבעיה העיקרית, אלא המשנית.
    הבנתי שהבעיה העיקרית זו התפוצה, אך ה"בעיה" השניה נזכרת כמעט לכל אורך הדרך בתגובותיו של הרב:
    אמנם, בתשובה הרב כותב כי לחולה שאינו יכול לקצר כפי המבואר בפוסקים (אגב, עניין קיצור פסד"ז נזכר רק לעניין המאחר לביה"כ וצריך להספיק את תפילת הצבור), "ואם אינו יכול טוב להראות ליחידים את העקרון הנ"ל". עם זאת מדגיש הרב כי "מה גם שלא אהבתי חלק מהניסוחים". נו, אז או כבר בעיה אחרת? נניח.
    כתגובה לשאלתו של הרב נוימן בעצמו כי לפי הפוסקים תפילה מקוצרת בעמידה עדיפה מתפילה שלמה בישיבה, כותב הרב: "לדעתי, בגלל הקושי לדעת בדיוק לקצר … אני הייתי מורה לאדם להתפלל בנחת בישיבה ולא מקוצר בעמידה". זו הכרעה הלכתית, לא?
    בתגובה ל"סבא מוטי" (הוא באמת סבא? נהניתי מהכינוי) כותב הרב: "כוונתי לומר שאני לא יכול לחתום על הדיוק שבקונטרס…".
    ובאותה תגובה: "וכיון שאני עדיין לא בטוח איך מקצרים כך הייתי מורה".
    ושוב, כבוד הרב לא יכול לחתום על הדיוק, כלומר הרב מסתפק או מפחד להכריע, ולכן מכריע הכרעה שאינה עולה בקנה אחד עם דברי הפוסקים. כנראה גם לתופעה זו רמז מ ויינר כשכתב ששיטת "חדש אסור מן התורה" לא הוכיחה את עצמה. וד"ל.
    בתגובה אחרת: "לא כתבתי משום שראיתי משהו ספציפי פגום, אלא שכיון שבתוך התפילה יש המון תכנים, וכל ברכה מורכבת מכמה בקשות ותכנים, קשה מאוד להגדיר מה נחשב עיקר ברכה ומה לא ובנקל ניתן להכשל". כמובן גם כאן מוסיף הרב: "אבל זה לא הדבר העיקרי שמפריע לי כאן".
    בתגובה אחרת כותב הרב: "רק ציינתי בנוסף שגם עצם הנושא מאוד מסוכן לפסיקה כיון שלא קל להגדיר מה מעכב ומה לא".
    נו, אז שוב אין התייחסות ספציפית לאף עניין בקונטרס. רק איזו הרגשה של פחד להחליט. יש בזמננו המון ספרים הלכתיים (מיעוטם יפה. אבל נניח לזה כאן) שהמחבר נשאר לפעמים בצ"ע או בספק, האם בגלל שהוא מסופק במשהו, היעלה על הדעת שיפסול מכל וכל ספר אחר שכן פסק באותו ספק?
    "כמו כן אסור שההחלטה להתפלל בקיצר תהיה מסורה ביד כל אדם, זו שאלה שיחיד צריך לשאול לרבו המובהק כהוראת שעה מיוחדת".
    אם אינו יכול לכוון כלל בתפילתו (לא נפק"מ אם בגלל שהוא חולה ל"ע, או חייל במשמרת בשדה הקרב כפי שהזכיר מ ויינר), מה יעשה? יתקשר לרבו המובהק שילחש לו באזנו את כל התפילה הקצרה מתחילה ועד סוף?
    ולגבי בחור "קליל", כפי שהגדיר זאת בעדינות רבה ה"סבא מוטי": אולי הייתי מסתייג ממה שכתב על בחור שתפילתו היא רק מתוך הרגל, אך לגבי בחור ש"נמאס לו" ל"ע, אני חושב שהאמת כדבריו. ומי יודע כמה נפשות אבדנו בגלל ההקפדות המיותרות מסוג זה (ואני מצטרף לדברי המכנה עצמו "זלמן יענט" -כשם אחד מהראשונים- מה שכתב בענייני חינוך לעבודת ה').

  26. שוב, הנושא לענ"ד מיצה את עצמו
    אין כאן דברים חדשים
    המחבר שאני מכיר קצת אותו ואת שיחו, מכריע וחושב שיכול להכריע.
    והכין לפי מה שהעלה מתוך ידיעותיו.
    [ובלי קשר להשקפותיו שהזכרתי בתגובותות הקודמות] הוא מתעסק הרבה בנושא סידור התפילה ונוסחאות וכד'
    איני תושב ק"ס (או מודיעין עילית) אבל ידוע עליו שגם מתעסק עם נוער
    ויתכן שגם הציל כמה מהדרדרות.
    אולי הפקפוקים הם שהמחבר כתב את המינימום ההכרחי ולמי שיש יותר זמן וסבלנות יש להציע יותר.
    אפשר להציע להוסיף קדושה בברכת יוצר [רס"ג התנגד לזה בתוקף, הוא טען שזה כלל לא שייך להודאה על היום והלילה] להאריך קצת באהבה רבה וכו'
    אבל אין ספור לנוסחאות ביניים שאפשר להציע, ואין בזה כל טעם.
    אפשר תמיד להציע שאת אהבה רבה או אמת ויציב (למשל) יאמר בשלמות אם יש לו זמן ו/או מצב רוח.
    אבל שוב, לחזור על 'איני יכול לקחת אחריות' לא מוליך לשום מקום.
    ובינתיים הנושא מיצה את עצמו. ונעבור לנושאים אחרים

  27. אני שמח לקרא מדי פעם את הדיונים המתנהלים מסביב לשאלות ותשובות כאן באתר.
    אני מבין שכרגע מתנהל דיון בעניין ספר או קונטרס חדש שיצא לאור. מישהו יכול להפנות אותי היכן ניתן להשיג את הסידור המדובר?
    (מקווה שלא יהיה לי שימוש בזה, אך סתם כך מעניין אותי ללמוד מה עיקר כל ברכה)

  28. שלום אהרן
    ברוך בואך
    הגעת בדיוק בזמן.

    המחבר הוא לא אחר מאשר הרב יהונתן נוימן, אחד המלמדים הכי מוצלחים (הבנים שלי למדו אצלו א"ב ועוד הרבה דברים נוספים, והחדיר בהם המון שמחה בעבודת ה', וגם היום הוא מלמד), והוא גם רב של איזה בית כנסת קטן בקרית ספר (לא יודע בדיוק איזה נוסח, אבל יש שם אווירה נחמדה במשך כל ימות השנה).
    הנה הטלפון שלו: 0527167567. אני חושב שבקונטרס יש גם את כתובת המייל שלו. אני קניתי מהדורת כיס ב10 ש"ח עבור שכן שלי, בחור שכבר לא בדיוק מתפלל ל"ע, ואני מקווה שעכשיו יחזור אט אט בהדרגה.

    שלכם יוסי

  29. אגב דאגב, יש טועים מקפידים דווקא יהונתן ולא יונתן, זו טעות. בספר שמואל יש בהתחלה יונתן
    ובהמשך יהונתן היינו הך.
    עי' ב"ש וערוך השלחן שמות אנשים.
    יש גם יוסף ובמקום אחד יהוסף
    והאומר יהוסף (מלבד ר' יהוסף שוורץ* אינו אלא מן המתמיהים

  30. אני מבין שמאיר מחכה לתגובת הרב לדבריו
    הארוכים למדיי
    צריך לעבור שוב על דבריו ולראות
    מה להגיב, כי הוא בעצם מציג טענות
    ויותר קל לקורא להזדהות עמהם מאשר ל'בית-המדרש'

  31. הגבתי על הערה זו, אמרתי שאינני יודע לומר משהו ספציפי מעבר לכך שיש לדון בכל ברכה האם אכן מוצה כל הנושא העיקרי שבה, אבל אמרתי שוב, שאין לי התנגדות עקרונית במקרה פרטני של חולה מסויים שיתפלל בצורה כזו, אלא שכיון שבעיני יש כאן פירצה גדולה, הפירסום היה בעיני שגוי מאוד, וכן יש לעודד כל חולה לקצר בתפילה ולעשות מאמץ להתפלל בנוסח של חז"ל, נוסח כזה הוא רק למקרה קיצון ממש.

  32. שלום וברכה
    הרב כתב: "וכן יש לעודד כל חולה לקצר בתפילה ולעשות מאמץ להתפלל בנוסח של חז"ל".
    מנין הדיבורים הללו? אני מבין שהרב מתכוון לקצר בתפילה להתפלל מהר. מה המקור לכך?
    בכל מקום שאמרו חז"ל לקצר, הכוונה לקצר במילים. אין בחז"ל בשום מקום הוראה למהר בתפילה.
    כנראה גם עצות מסוג זה (למהר במקום לעשות משהו שחז"ל התירו בפירוש) הן תוצאות של המושג ההונגרי-חרדי "חדש אסור מן התורה".

  33. ציטוט:
    וכן יש לעודד כל חולה לקצר בתפילה ולעשות מאמץ להתפלל בנוסח של חז"ל, נוסח כזה הוא רק למקרה קיצון ממש. סוף ציטוט.
    לא הבנתי. אז הרב כן מציע לקצר בתפילה כמו שעשה הרב נוימן בקונטרס. זה הכוונה להתפלל בנוסח של חז"ל?
    כנראה נשמטו כמה מילים מתגובתו של הרב.

  34. וונתי היתה שיש לעודד כל חולה להתפלל בנוסח חז"ל, ואילו הנוסח שהציע הרב נוימן ישמש רק למיקרי קיצון, ממילא לא מתאימה לו הפומביות הזו.

  35. מה?
    עכשיו התבלבלתי לגמרי…
    לא מסוגל ברכות קריאת שמע, לא יוותר על שמונה עשרה.

    זו ההלכה? כלומר, ידלג על ברכות קריאת שמע?
    לאורך כל הדיון הרב מסתפק האם יוצאים יד"ח בנוסח המקוצר של הקונטרס. איזה מין פסק זה. אני שאלתי רב ואמר שיוצאים בזה יד"ח. אם כבוד הרב מסופק, מנין האומץ לפסוק שצריך לדלג על ברכות קריאת שמע, רק כדי לא לדלג (ח"ו) על הנוסח שבסידור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל