לתרומות לחץ כאן

יום כיפור

שאלה:

הבנתי שיום כיפור מכפר רק על חטאים בין אדם למקום- רק למי שעשה תשובה, שאילתי זה: למה חילוניים שלא עשו תשובה צמים ביום כיפור- כי גם ככה השם לא יכפר להם על שום עוון, תודה

תשובה:

שלום וברכה

אתה מערבב כאן שני נושאים שלא קשורים, נכון שיום כיפור לא מכפר בלי התשובה [מחלוקת תנאים אבל כך הלכה], אבל הדבר החשוב לדעת, שיש חיוב מהתורה לצום ביום כיפור, גם בלי קשר לאם עשית תשובה או לא… כמו שיש מצוה לתקוע בשופר בראש השנה או לאכול מצה בפסח… מי שאוכל ביום כיפור עובר איסור כרת. נכון שיש מטרה בתענית וכו', אבל יש גם את עצם המצוה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ודאי שלא נכון כך לומר. אינני מאמין שיהודי שצם ביום כיפור והולך לבית הכנסת לא חולפים במוחו אי אלו הרהורי תשובה על מעשים כאלו ואחרים. אמנם זו לא תשובה מוחלטת, אבל כל תשובה יש לה ערך.

  2. למה אתה שואל זאת רק על אדם שאינו שומר מצוות, שאל זאת על כל אחד מאיתנו, וכי אין לנו חטאים שאנחנו מנסים לחזור עליהם בתשובה ביום כיפור, ובמשך הזמן שוב מברכים בלי כוונה, שוב מדברים לשון הרע וכו'… חכמי המוסר הסבירו לנו שמה שנאמר ברמב"ם שתשובה היא עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא יחזור לזה החטא עוד, היינו שבאותה שעה שהוא עומד ביום כיפור הוא מגיע למצב כזה שבאמת לא יחטא, רק אחרי זה שוב מחמת מרוצת החיים הוא יורד ממעלתו וחוטא, במצב כזה יום הכיפורים מכפר. כמו כן כמו שיש דרגות בתשובה יש מן הסתם דרגות בכפרה.

  3. אני שואל לגבי משפחתי,כי הם לא עשו תשובה,אבל הם חילוניים וצמים בכיפור,אבל אחרי כיפור הם חוזרים לשגרה,אז אני רוצה לדעת אם יתנו להם איזשהי כפרה בבית דין של מעלה.

  4. על זה אמרתי שאם יש הרהורי תשובה יחד עם הצום, אפילו שאינה תשובה מושלמת, כל דבר הוא נצח. אבל לומר שבלי תשובה מתכפרים עוונות, אין הוקוס פוקוס מה לעשות..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל