לתרומות לחץ כאן

מלך בישראל

שאלה:

שלום רב,

ידוע שהמלך הראשון היה שאול.

אלא שרואים בכמה מקומות שמגדירים את משה כמלך. וכן לגבי יהושע כותב הרלב"ג (יהושע א, יא) שהיה מלך. וכן מוצאים לגבי אבימלך בן גדעון שהמליכו אותו (שופטים ט, ו).

אולי יש לומר שלא משחו אותם.

מה דעת הרב שליט"א ?

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

 

בודאי לא היו מלכים שנהגו בהם כל דיני המלוכה, לא מצינו במשה רבינו שהיה לו ספר תורה שהולך עמו כל הזמן וכו', הוא היה מלך במובן של שליח ה' להנהיג את ישראל, אבל לא באופן הפחות יותר, של מלוכה המתבקשת על ידי העם.

אנסה להרחיב מעט בליבון הסוגי, מלכותו של משה רבינו בכדי להבהיר את הדברים.

הנה יסוד לדבריך שמשה רבינו נקרא מלך ישראל מצינו בדברי הראשונים על הפסוק ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל וכך מביא הרמב"ן שם "אבל יש במקצת האגדות שמפרשין אותו על משה אומרים משה מלך שנאמר ויהי בישורון מלך בהתאסף וגו' וא"כ (ס"א וג"כ) אמר הכתוב תורה צוה לנו משה להיותה מורשה לקהלת יעקב והוא היה מלך עלינו ועל כל שבטינו יחד וראוי לנו לעשות דבריו ומצותיו כי מלך גדול וחכם היה עלינו יספר הכתוב גם בכבוד השליח שהיה גדול וראוי להאמין בו והנכון והאמת מה שפירשנו והנה הזכיר כי השם שוכן בישראל והנה קבלו תורתו ומלכותו כל שבטיהם יחד עליהם ועל זרעם לדורותם אם כן הנם ראויים לברכה" וכך באמת פי' גם באבן עזרא במקום: "מלך. הוא משה ששמעו ראשי עם התורה מפורשת מפיו והטעם כי הוא היה כמלך והתאספו אליו ראשי השבטים ויחזיק זה הפי' שאמר הכתוב כי התורה נתנה לכהנים שהם לפי דעתי כל קדושיו בידיך ואל כל זקני ישראל זהו בהתאסף ראשי עם גם שם כתוב הקהילו אלי כל ראשי שבטיכם. ויאמר רבי יהודה הלוי ז״‎ל כי המלך רמז לתורה וכן היה מפרש אין מלך בישראל:" וכלומר שאכן משה רבינו היה מלך ישראל, מאידך מפו' בדבריו שהוא היא כך משום שהתאספו אליו ראשי השבטים הוה אומר שיש כאן קבלת העם מרצון של דברי משה שמחשיבה אותו כמלך.

בכדי להבין את הדבר נביא כאן את דברי השל"ה הקדוש שביאר את ענין עמוק זה, בדבריו הוא עוסק בקשר שבין שלשת הכתרים תורה כהונה ומלכות וכיצד הם התאחדו אצל משה רבינו וכך כותב "והנה לכתב תורה שייך עוד שני כתרים שהם כתר כהונה וכתר מלכות כי נתינת התורה הוא ללמוד לשמור ולעשות דהיינו עבודת מעשה המצות שהעיקר מפעולות המצות הם מעשה הקרבנות כהא דתנן העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל כן מעשה הקרבנות נקראים 'עבודה' כי זה הוא עיקר עבודתינו להשם יתברך וזהו כתר כהונה בעלי העבודה. עוד צריך לכתר מלכות שיהיה מורא מלכות להורות את העם לתורה ולמעשים ולהנהיגם לעבוד את ה' באמת ובתמים וכמו שעשו מנהיגי ישראל הצדיקים שהלכו בדרך רבן של הנביאם משה רבינו עליו השלום שנקרא מלך כמו שנאמר ויהי בישורון מלך כי לימד את כל ישראל תורה והוכיחם והדריכם בדרך אמת ללמוד ולעשות ולקיים את כל דברי התורה הרי אלו שלשה כתרים הם לתכלית כתר אחד" נמצא כי לפי דברי השל"ה ענינו של כתר המלכות לו זכה משה רבינו משום שהורה את העם לתורה ולמצוות לעבודת ה' ומנהיגי ישראל הצדיקים ובשל כך נקרא משה רבינו מלך משום שהדריך והנהיג את עם ישראל בעבודת ה'. בכך גם מתבארים דברי האבן עזרא שמשה רבינו נחשב כמלך משום שהתאספו אליו כל ראשי העם וזקני ישראל והיינו שעצם אסיפתם אליו של ראשי העם והזקנים לבוא ללמוד ממנו את התורה הקדושה כפי שמבואר במסכת עירובין דף נד עמוד ב "ת"ר כיצד סדר משנה משה למד מפי הגבורה נכנס אהרן ושנה לו משה פירקו נסתלק אהרן וישב לשמאל משה נכנסו בניו ושנה להן משה פירקן נסתלקו בניו אלעזר ישב לימין משה ואיתמר לשמאל אהרן רבי יהודה אומר לעולם אהרן לימין משה חוזר נכנסו זקנים ושנה להן משה פירקן נסתלקו זקנים נכנסו כל העם ושנה להן משה פירקן". ועל פי דברי השל"ה הרי שדווקא לימוד זה של משה רבינו תורה והוכיחתו והדרכתו לעם ישראל ללכת בדרך אמת, משום כך הוא נקרא מלך על ישראל. ומעתה אפשר שכך גם אצל יהושע וכן שאר מנהגי ישראל שהורו את העם בדרך טובה גם הם נקראו משום כך מלך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל