לתרומות לחץ כאן

בד רשת לציצית קטן

שאלה:

האם בד רשת כשר לציצית קטן

תשובה:

יש להמנע מללכת עם ציצית רשת משתי סיבות: 1. כיון שהגוף נראה תחתיו הוא אינו בגד. 2. תנאי לבגד שיהיה ארג, ציציות אלו הרבה פעמים זה סוג של לבד  סינטטי מחורר ולא נעשה על ידי אריגה, וזה לא בגד.

מקורות:

לגבי ציצית העשויה מניילון ועשוי כמין רשת, עי' שו"ת הר צבי (או"ח סי' ט) שכתב שאם הבגד ארוג בחוטי ניילון חייב בציצית, משום שעיקר "שם בגד" הוא אם הוא ארוג או לא, וכ"כ בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' ג), ושו"ת אז נדברו (ח"ז סי' נב-נג), וכ"כ בספר חזקת טהרה (יו"ד סי' קצ, דרך ישרה ס"ק יב) ובקובץ מבית לוי (קובץ יב, עמ' יט) בשם הגר"ש וואזנר שליט"א, שכאשר הבגד ארוג חייב בציצית, וכאשר הבגד הוא חתיכת ניילון שעשה בה חור להכניס את ראשו, פטור מהציצית,  [ודעת בעל האז נדברו בספרו בית ברוך על חיי אדם כלל יא עמ' רל בהעה, שאף כשעשוי חתיכה אחת חייב, יחיד הוא בזה], ובשו"ת אבן ישראל (ח"ט סי' א) כתב שאם כולו עשוי ניילון פטור, אולם אם חלק מהבגד אפילו חוט אחד, ארוג גם בכותנה או צמר, הבגד חייב בציצית, ע"ש, [ומדברי הביאור הלכה (סי' ט ס"א ד"ה אלא מדרבנן) בשם הארצות החיים, משמע שבכל מקרה הולכים אחר הרוב, אם כי יש לחלק בין בגדים שפטורים מחמת שאינם בכלל בגד, לבין אם הפטור מחמת שגדל בים, וכפי שהוכיח שם באב"י, אולם באמת לא ידעתי מה הוכיח שיש לזה גדר בגד, שאפילו יש לזה גדר בגד, הרי גם בגד העשוי משאר מינים יש עליו שם בגד, ובכ"ז הולכים אחר הרוב וצ"ע], אולם באגרות משה (או"ח ח"ב סי' א) שכתב שמסתבר שבגד העשוי מניילון, פטור מהציצית, ולכן אם רובו עשוי מניילון דינו כניילון ופטור מהציצית [וכן משמעות החזו"א ס], וכן בעל שו"ת עטרת משה (הגר"מ לעמברגר, גאב"ד מאקווא) בקובץ מוריה (קובץ פא, תשרי תשמו, עמ' פו) האריך בזה שפטור מהציצית, וכן בהערות הררי שדה על ההר צבי (שנדפס בסוף שו"ת הר צבי) כתב שלפי המבואר בחיי אדם שרק מיני בגד האמורים בתורה חייבים בציצית, ממילא בגדי ניילון פטורים מהציצית, ובשו"ת להורות נתן (ח"ב או"ח סי' ד) דן שם שאף אם בגד ניילון חייב בציצית, אולם כשעשוי רשת, שנראה בשרו מתחת, אינו נחשב לבגד ופטור מהציצית, וכ"כ בשו"ת קובץ תשובות להגרי"ש אלישיב שליט"א (ח"א סי' א) שיש להחמיר בזה, וכ"כ להחמיר שלא ללכת בציצית העשויה מניילון, בשו"ת אור לציון (ח"א סי' ג, וח"ב פרק ב תשובה ג) והוסיף להעיר (ח"ב שם בהערה) שיש להיזהר שלא ללכת בטלית קטן כזו בשבת במקום שאין שם עירוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ברשות כבוד הרב, חשבתי שיש כמה מצוות שאדם שלא מקיים אותם הוא מפסיד את עסקת חייו. למשל ציצית, ואמחיש: יבוא אדם לבית דין של מעלה אחרי 120,יראה את כל הזכויות שלו, ופתאום יבין שהיה יכול להיות עם פי 2 מצוות ,אם היה לובש טלית קטן במשך היום! משום שהרי בכל רגע שלובש ציצית מקיים מצווה גדולה שנאמרו עליה דברים גדולים מאד, יוצא שע"י ציצית מקיים ביממה כעשרות אלפי מצוות! יש אנשים שומרי מצוות שאם נחבר את כל המצוות שעושים ביממה לא נגיע לכמות מצוות שירוויחו ממצוות ציצית!(כמובן שהחישובים שעשיתי רק להמחשה, כי רק ה' יודע את המדרגה האמיתית של כל אחד לפי מסירות הנפש שלו ,השמחה, הרצון, וכו למצוות, וכן בוודאי שכל מצווה אחרת יש לה את המעלה המיוחדת שלה והנשמה חייבת למזון את כל המצוות, אפילו אם מקיימים אותם פחות פעמים.. כמו שכל אבר בגוף האדם חשוב מאד,),כנראה שכך גם לגבי המצווה לגור בארץ ישראל!! שהרי מקיים בכל רגע מצווה , ויתכן שיש עוד. אם טעיתי אשמח שכבוד הרב יתקן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל