לתרומות לחץ כאן

צורת קיום המצוה

שאלה:

א- האם מותר לקיים בישיבה מצות עונה? ב- האם איסור הסתכלות באותו מקום הוא רק כשמסתכל בעיון או גם מלמעלה חפיף ואם אסור איך מתקנים [תיקון תשובה] ג- האם איסור הסתכלות הוא רק לבעל באשה או גם לאשה בבעל כשמעורר את תאוותה ועוזר לה? תודה!

תשובה:

שלום רב,

א. שו"ע או"ח רמ סעי' טו: "לא יבעול והוא שבע או רעב, אלא כשיתעכל המזון שבמעיו; ולא יבעול מעומד, ולא מיושב וכו". אולם אי אפשר לומר שזה ממש איסור.

ב. לא יודע מה זה חפיץ כתוב שאסור להסתכל אז אסור. ואם עברו על זה אז ציך לקבל על עצמך שיזהר להבא שלא לעבור על זה.

ג. האיסור רק הוא לבעל להסתכל באישה.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. לגבי מה שהשיב הרב שהאיסור להסתכל באשה הוא בכל אופן, הנה בעזר מקודש [אבן העזר סימן כה] כתב 'מה שכתב בב"י ז"ל באה"ע סי' כ"ה שאסור להסתכל במקום טנופות וכו', וכבר כתבתי במק"א שאין גדר הסתכלות כי אם במעיין ותוקע דעתו בזה משא"כ דרך העברה בעלמא אין שום קפידא בכל מילי שאמרו חז"ל שלא להסתכל וכו' עכ"ל, הרי מבואר שאין איסור בדרך העברה בעלמא !

  2. באמת בעזר מקודש [שם] סיים דבריו 'ובשבת גבי טייעא דהוה שפיך כקדירה כו' משמע שגם נתן עיניו לראות, בזה כיון שיש בזה צד תועלת ידיעה, ומכל מקום באותו מקום יש ליזהר ביותר' עכ"ל. והסתפקתי מה כוונתו 'ומכל מקום באותו מקום יש ליזהר ביותר', אם כוונתו שבאותו מקום יש להיזהר שלא להסתכל בעיון גם כשיש בזה 'צד תועלת ידיעה', משא"כ בפי הטבעת כמו המעשה בגמרא שבת מותר אם יש בזה תועלת.
    או שחוזר לתחילת דבריו וכוונתו לומר שבאותו מקום יש להיזהר שלא להסתכל גם דרך העברה בעלמא, ואם נאמר כן נצטרך לפרש דבריו שהזהירות הוא רק מצד מידת חסידות ולא מדינא שהרי מדינא כבר כתב לפני כן שאין איסור.
    ולפי"ז יהיה סייעתא לתשובת הרב 'יש להשתדל שזה לא יקרה'.
    מה דעת הרב בנידון ?

  3. אם כן גם לגבר יהיה מותר להביט על של עצמו?

    אגב.. שאלה נוספת.. זה נכון שכל האיסור הוא לנשק באותו מקום.. אבל למעלה למעלה.. מה דמתקרא דגדגן.. מותר..? כיון שזה לא אותו מקום..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל