לתרומות לחץ כאן

ריבית לגוי

שאלה:

האם יש שיעור של סכום המוזכר בפוסקים עד כמה מותר להלוות בריבית לגוי? השאלה אמורה כלפי הלואה לגוי בריבית מופקעת מאד (יש המלוים בריבית של 4000% ובמילים ארבע אלף אחוז), או שזה נכלל בכלל גזל עכו"ם בכהאי גונא? תודה רבה (אם אפשר עם מקורות לדברים)

תשובה:

שלום וברכה,

הלוואה בריבית לגוי מותרת. ולכן אין הבדל בגובה הריבית. אם הגוי הסכים לתנאי ההלוואה עם הריבית – הרי זה מוגדר כריבית – ומותר בגוי.

בהצלחה.

מקורות:

עלינו להגדיר מה בין גזל לריבית.

הגמרא (ב"מ סא, א) מבארת שריבית זה סניף של גזל. אבל הגמרא מגדירה שריבית זה מדעת הלווה, ואילו גזל זה שלא מדעתו של הנגזל. (הגמרא מאריכה לבאר שהיה ניתן ללמוד ריבית מגזל ואונאה) מדברי הגמרא מבואר שהלוואה בריבית שהלווה מסכים אינה מוגדרת כגזל אלא כריבית. ולפ"ז בגוי שמותר הלוואה בריבית, אם הלווה הגוי מסכים להלוואה ולריבית, כיון שזה בהסכמתו נחשב לריבית ולא לגזל. ואין הבדל בגובה הריבית, כל סכום שהוא בידיעתו של הגוי מוגדר כריבית. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במקרה שהריבית אחר כך תגדל ותטפח למימדים אדירים ויוציאו את הגוי מביתו האם יש בזה חשש כל שהוא?
    מה עם זה שלא להלוות לגוי כדי להתעשר אלא אם הוא תלמיד חכם, והיום לא שייך מה שכתבו התוספות בב"מ דף ע שיש גזירות מהגוים

  2. הגוי יודע ומסכים ולכן אין איסור.
    השו"ע פסק שכיום רוב העסק זה עם גויים, לכן מותר להלוות לגוי. השאלה מה הדין בארץ ישראל שהרבה מתעסקים גם אם יהודים, האם יחזור האיסור או לא. מרן הרב עובדיה כותב על זה בהליכות עולם (בהלכות ריבית). ואני חושב שהוא כותב שאחרי שהתירו לא חוזר האיסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל