לתרומות לחץ כאן

עיסקה שהתבטלה

שאלה:

מי שסיכם בעל פה עם אדריכל שיבצע עבודת אדריכלות לקראת בניה תמורת 17000 ש"ח. האדריכל שלח מודד לתאם עם המזמין זמן למדידה. סוכם עם המודד טלפונית שיגיע או ביום ראשון או ביום חמישי.
בינתיים מצא המזמין אדריכל המוכן לבצע העבודה תמורת 8000 ש"ח. והמזמין הודיע לאדריכל הראשון [לפני המדידות] שלאור הפער הגדול הוא לא רוצה להמשיך בעיסקה.
כעבור כמה ימים מקבל המזמין טלפון מהמודד שעבודות המדידה מוכנות והוא מבקש את שכרו בסך 2000 ש"ח. [המודד הופיע בשטח בלי שהמזמין יידע מכך ומדד]
השאלה היא האם חייבים לשלם למודד. ואם כן, מי חייב לשלם לו. כי מצד אחד האדריכל הזמינו ועליו היתה האחריות להודיע למודד. ומצד שני מכיון שהמודד שנשלח ע"י האדריכל סיכם עם המזמין על זמן הגעתו למדוד אולי האחריות היתה על המזמין להודיע למודד על הביטול והמזמין לא היה רשאי לסמוך על האדריכל שיודע למודד.
אודה לכם באם תוכלו לכתוב גם תמצית הנימוקים.
בתודה ובהערכה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

המזמין לא צריך לשלם לאדריכל. המודד יוכל לתבוע את האדריכל על עבודתו.

אם המזמין מקבל הנאה מהמדידה שלו – שלא צריך להביא מודד אחר, חייב המזמין לשלם מדין 'נהנה'.

בהצלחה.

נימוקים:

המזמין שכר את האדריכל, ולפי הלכה האדריכל הוא הפועל, והמזמין הוא בעל הבית. האחריות העבודה, על האדריכל. וכל בעיה שתהיה עם כל בעל מלאכה שמגיע מצד האדריכל, האדריכל הוא האחראי. וכן אחריות התשלום מוטל על האדריכל, אם המזמין לא משלם, המודד יכול לתבוע את האדריכל, כיון שהמודד הוא פועל של האדריכל ולא של המזמין. וכן חיוב של ביומו תתן שכרו, הוא על המזמין לשלם לאדריכל, ואין עליו חיוב כלפי המודד.

ולכן בעת ביטול העסקה, האדריכל הוא צריך לבטל את המודד כיון שהוא פועל של האדריכל ולא פועל של המזמין. כדין השוכר לעשות בשל חברו ואמר לו שכרך עלי השוכר חייב בשכר ולא בעל הבית – שו"ע חו"מ סימן שלו.  

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הבעיה היא שהאדריכל לא אמר שכרך עלי.
    היה מסוכם בפירוש בין המזמין לאדריכל שהמזמין הוא זה שמשלם למודד 2000 ש"ח [חוץ מהסכום של 17000 ש"ח ששולם לאדריכל]. ולא האדריכל.
    אלא שהמזמין חשב שמכיון שביטל את האדריכל יבוטל ממילא גם הגעת המודד.
    ומצד שני יש טענה למזמין כלפי המודד, למה המודד לא עידכן את המזמין כשהמודד הגיע. אם היה המודד מעדכן את המזמין שהגיע למדוד היה המזמין מודיע לו שלא ימדוד.
    ולעומת זאת המודד טוען כלפי המזמין אינני זקוק לך לשם המדידה לכן לא הודעתי לך על הגעתי ועל המדידות.
    שאלתינו האם מחוייבים לשלם למודד ומי חייב לשלם לו.

    נודה על המשך התשובה כולל תמצית הנימוקים

    בתודה מראש ובהערכה רבה

  2. שלום וברכה,
    כאן השאלה משתנה, אם האדריכל שולח למזמין מודד והמודד משלם לו בנפרד, והתשלום מוטל בין המודד למזמין, האדריכל אינו המעביד של המודד אלא המזמין הוא המעביד שלו. ולכן ההפסד על המזמין ולא על האדריכל. אבל בתנאי שברור בעסקה כזו שהאדריכל רק שולח מודד אבל זה מחוץ למסגרת עבודתו. ואז המזמין יצטרך לשלם למודד. למרות שאינו נצרך לעבודתו כדין שכר פועל להביא תפוחים לחלוה ומת החולה או הבריא שחייב לשלם לו את שכרו – שו"ע שלה, ג.
    הטענה של המזמין שהמודד היה צריך להודיע שמגיע, אינה טענה, כיון שהוזמן לבוא ולמדוד מדוע שיצטרך להודיע בעת שמגיע?!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל