לתרומות לחץ כאן

האם תמיד הלכה כדברי הרמ"א לבני אשכנז?

שאלה:

מהי שיטת הפסיקה אצל אשכנזים הרי ידוע שהחת"ס כותב ובני אשכנז יוצאים ביד רמ"א ואם מסתכלים בגדלות בכלל לא בטוח שהש"ך או המשנ"ב היו יותר גדולים ואם מסתכלים על מנהג אדרבה מנהג של האשכנזים יותר מבוסס במקור הקדום שלו הרמ"א קדם להם אם אפשר הסבר מיישב את הדכת אשמח

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי את שאלתך באופן מדוייק, אבל אנסה להשיב:

בשונה ממה שהתקבל אצל בני ספרד [בפרט בשנים האחרונות אצל הגר"ע יוסף ואחריו תלמידיו הרבים, אבל גם קודם לכן אם כי במידה פחותה], שהשולחן ערוך הוא פוסק אחרון בכל דבר וענין, והתקבל יותר ממאתים רבנים, אצל בני אשכנז זה לא יתקבל בצורה כה נחרצת. כלומר ברור שבאופן כללי במחלוקות השו"ע והרמ"א נהגו בני אשכנז כשיטת הרמ"א, משום שכך בדיוק היה אופי חיבורו לקבל את מנהגי אשכנז החלוקים על המובא בשו"ע… לא התקבל הדבר באופן מוחלט, ובהחלט יש נושאים שונים בהם חלקו הפוסקים אחריו על הכרעתו והרבה פעמים נהגו כדבריהם, כמובא במשנה ברורה ושאר פוסקים. לכן למרות שהמשפט הזה שבני אשכנז יוצאים ביד רמ"א מקובל על כולם, ואין בו שום ויכוח, יודו הכל, כולל מרנא החתם סופר, שלפעמים אין הלכה כדברי הרמ"א, כך הדברים פשוטים וידועים לכל לומד הבקי במנהגי ההלכה אצל בני אשכנז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בענייני פסיקה למה אשכנזי שאין לו מנהג ידוע יעדיף את המשנ"ב מול הרמ"א אם שניהם אומרים שהמנהג כך או אחרת והאם לא יהיה עדיף לכוון לפיסיקה יותר אחדותית ולהתאגד יותר סביב הרמ"א

  2. המשנה ברורה אינו ממציא המצאות… כאשר המשנה ברורה פוסק בשונה מהרמ"א שאגב זה לא דברים שבכל יום, זה בגלל שהמגן אברהם הט"ז והגר"א חלקו עליו, וכן על זה הדרך.. ואצל בני אשכנז הכרעת גדולי הפוסקים גוברת לפעמים על הכרעת הרמ"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל