שאלה:
א. ראיתי כל מיני סתירות האם במקום שיש ספק אם חייב במצוה, ואם יעשה אותה בלי שחייב יעבור בבל תוסיף, האם מועיל תנאי לכוון שלא לשם מצוה כדי לא לעבור בבל תוסיף. מה נוקטים למעשה?
ב. אדם שקם באמצע הלילה ונצרך לנקביו. ושנתו מאד קלה, ואם כשיצא יתחיל ליטול ידיו, לא תמיד יוכל לחזור ולהרדם. האם יכול להקל לשטוף אותם בנקל תחת הברז ולשפשף ולברך אשר יצר בלי ליטול ממש?
תשובה:
1. אינני מכיר סתירות בענין זה, ברור שספקא דאורייתא לחומרא ומקיימים מספק, וכיון שמונח בזה שכל הרצון הוא רק לצאת ידי הספק ואם לא חייבים לא רוצים לצאת אין כאן בל תוסיף.
2. לענין ברכת אשר יצר אין צורך בנטילה מכלי ודי ברחיצה, הנושא של רוח רעה אינו קשור לנושא של הנקיון, אלו שתי הלכות שונות.