לתרומות לחץ כאן

(אי) בריחה מהכלא

שאלה:

בתחילת ספרו מביא השע"ת את משלו המפורסם בענין שהגיע שר בית-הסוהר ומצא שהאסירים פרצו את הכלא וברחו וא' נשאר והעניש אותו על כך "הלא הפרצה לפניך ואיך המלט מיהרת הימלט על נפשך" מה הפירוש בזה? הרי לכאורה אדרבה אלו שברחו יש להענישם על כך ואילו הנשאר הראה נאמנות לגזר-הדין ולפחות מורא מלכות אז מדוע שדווקא הוא יקבל את עונשו על אי-הבריחה?

תשובה:

ודאי אין הכוונה של שר בית הסוהר שמגיע לו הכבדה בעונש, אלא שהוא שוטה שלא ברח. כך שנכון הדבר שהמשל אינו מדוייק בכל פרטיו, משום שמי שאינו שב בתשובה אכן מקבל עונש לא רק על מעשיו אלא גם על מניעת התשובה. כנראה כוונת השערי תשובה להסביר לנו את מהות העונש על אי עשיית התשובה, שהוא משום שהדבר מהווה זילזול ביכולתו של האדם להשתנות, וזילזול בחומרת הענין להיות נזוף למקום, לא אכפת לו להיות בבית הכלא… הנקודה שהמשל בא להמחיש לנו את העליבות שיש באותו אחד שהוא לא אכפת לו בכלל שהוא נעול לגמרי כל חייו בבית כלא הוא לא יכול לצאת החוצה לעולם, ואפילו לא אכפת לו, וכזה בן אדם הוא מזולזל אפי' בעיני השר שלא רוצה שהאסירים יברחו, כי הוא פשוט אדם נמוך ורדוד ועלוב מאוד שלא קולט אפי' את ההבדל בין להיות אסיר ללהיות חופשי. וזה הנקודה שמי שבתוך החטא ואפי' לא רוצה לצאת ממנו הוא מאוד עלוב ובזוי, שלפחות עליו לרצות להיות שייך לעולם האמיתי והנקי של עבודת ה' ללא חטאים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל