לתרומות לחץ כאן

תפילין עבור אדם ימני ושמאלי

שאלה:

שלום הרב,
כשאני עושה פעולות עם מוטוריקה עדינה לדוגמא כתיבה, גזירה וכו אני משתמש ביד שמאל אבל כשצריך פעולות שהן גסות אני משתמש ביד ימין לדוגמא הורדת ידיים הנטיה הטבעית היא ביד ימין וכן הרמת דברים כבדים וכו'
לגבי הרגל (אם זה רלוונטי לקביעת ההלכה על איזו יד להניח תפילין) אני ימני ברגל- הרגל החזקה היא ימין, עליה נח לי לקפוץ ולעלות מדרגות וכו'. האם לפי שיטת המקובלים ושיטת כה"ח אני רשאי להניח על יד שמאל של כל אדם?

תשובה:

שלום רב,

אכן לפי האר"י ז"ל מניחים ביד שמאל. אולם להלכה נפסק שאחד כמוך שכותב ביד שמאל, מניח ביד ימין. כי העיקר נקבע על פי הכתיבה כפי שנפסק בשו"ע וברמ"א סי' כז סעי' ו'. ראה עוד כאן.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אכן נפסק ככה לפי השולחן ערוך וכמוהו פסק גם מורנו הרב עובדיה זיע"א. אמנם הרב מרדכי אליהו (הלכות לימות החול,ח,לח) פסק שאפשר להניח על יש שמאל.
    ושמעתי עוד שאם מרן השו"ע היה רואה את הפסק של האר"י היה פוסק כמוהו ולא מסתפק.
    המצב כרגע הוא שאני מניח על יד שמאל כשאר העולם מכיוון שכך פסק לי הרב שחץלי שהולך לפי שיטת הקבלה. אני בד"כ פוסק על פי הרב עובדיה אמנם בהלכות ציצית ותפילין אני פוסק כרב מרדכי אליהו זיע"א. ולכן נראלי שאפשר לפסוק כהלכה להניח גם במצבי על יד שמאל, הרב מסכים?
    אני מאוד בספקות לגבי המצווה החשובה הזו כדי שלא אפספס אותה חס ושלום.

  2. אפשר מקור לדברי הכנסת הגדולה?
    ומה הכוונה אין לסטות מפסק ההלכה בגלל דברי קבלה, אדם לא יכול לפסוק כבן איש חי?
    ובכל זאת כך פסק הרב מרדכי אליהו להלכה לדעתו

  3. אינני מכיר את פסק הבן איש חי שהזכרת. אם כך פסק במקרה שלך הרב אליהו לא אמרתי כלום.
    כוונתי היתה לכך:
    משנה ברורה סימן כה ס"ק מב
    כתב הכנה"ג בכללי הפוסקים כל דבר שבעלי הקבלה והזוהר חולקין עם הגמרא והפוסקים הלך אחר הגמרא והפוסקים מיהו אם בעלי קבלה מחמירין יש להחמיר ג"כ ואם לא הוזכר בגמרא ובפוסקים אף על פי שנזכר בקבלה אין אנו יכולין לכוף לנהוג כך ודין שאין מוזכר בהיפוך בש"ס ופוסקים יש לילך אחר דברי קבלה וגם במקום שיש פלוגתא בין הפוסקים דברי קבלה יכריע:

  4. מחילה טעיתי לגבי הפסק של הבא"ח בשם המהר"י צמח, שם הבא"ח פסק להניח על ימין כל אדם ובסוף התפילה לחשוש לדעת מהר"י צמח ולהניח על ימין כל אדם כדי לא לשנות את סדר העולם..
    בכל זאת אם הבנתי נכון את הרב אליהו (הלכות ליום חול,ח,לח) הוא פוסק למעדה להניח על יד שמאל של כל אדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל