שאלה:
אם אני אוכל בארוחה מנה עיקרית שברכתה שהכל ולאחריה תוספות שברכתם אדמה ובסוף לקינוח פרי (העץ) ובדעתי מראש לאכול הכל. האם השהכל פטר הכל? במידה וכן – האם יש דרך למנוע זאת? האם ניתן למשל לכוון בדווקא שלא לפטור? האם זה נפ"מ אם הכל לפני או שחלק עדיין לא הבאתי לשולחן אך ברור לי שאוכל?
בסעודת נישואין שאין לי כוונה להשאר עד מאוחר בלילה – מה הדרך הנכונה לעשות ע"מ להיפטר מזימון ושבע ברכות (אם שייך בכלל)?
תשובה:
שלום וברכה
כשאין לך כוונה מפורשת לפטור הכל, כל דבר נפטר רק בברכתו המיועדת לו, ואפילו היתה לך כוונה מיוחדת לפטור מאכלים אלו בברכת שהכל, הביא המשנה ברורה בסי' רו סעי' ב מחלוקת הפוסקים האם זה מועיל, כיון שהיה לברכה על מה לחול כדין, ומאכלים אלו יש להם ברכה אחרת.
יש לכוין כבר בעת נטילת ידים שאתה לא רוצה להצטרף לציבור ולהתחייב בזימון ושבע ברכות.