לתרומות לחץ כאן

מסתפקת אם ברכה ברכת המזון

שאלה:

שלום כבוד הרב. אני הבנתי שלעניין אישה שמסתפקת אם ברכה ברכת המזון שהחייוב שלה הוא ספק דרבנן ספק דאורייתא רבי עקיבא איגר והפרי מגדים עושים ספק ספיקא. האם הרב יכול להסביר מזה ספיק ספיקא ואיך הוא בא פה לידי ביטוי (שהרי הוא לא מתהפך שכן היא חייב בין אם מדוארייתא ובין מדרבנן וזה לא משנה מה תוקף החיוב)

תשובה:

ראשית חשוב לציין שיש כאן מחלוקת גדולה בין הפוסקים, ורבים מחמירים גם לגבי אשה שתחזור ותברך, ראה משנה ברורה בסי' קפו ס"ק ג שהביא השיטות בזה. וראה בביאור הלכה שם שהעיקר כדעת הסוברים שגם אשה חייבת בברכת המזון מן התורה, ולכן אשה שמסופקת וחוזרת ומברכת – לא הפסידה. עצם שאלתך אכן אינני יודע להשיב, נכון הדבר שהס"ס אינו מתהפך, הספק הוא שמא הוא דרבנן וחומר לא תשא מורה שלא תברך, וגם אם חייבת מן התורה שמא כבר בירכה, אבל הפוך לא ניתן לומר את הספק.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. רק נראה לי להבהיר נקודה שאולי תועיל לשואל, אני חושב שיש ערבוב בין נושא של ס"ס מתהפך (ועל זה באמת כבר מדבר השערי תשובה בסימן קפד) והענין של פטור מדאורייתא אע"פ שיש חיוב מדרבנן, ובקשר לזה ע' חיי אדם מז,ב שעונה על כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל