לתרומות לחץ כאן

התפילות שלי לא מתקבלות למרות כל הסגולות

שאלה:

אני בתקופה האחרונה בבעיה כלשהיא. הפתרון בדרך הטבע אמור לקחת בין שנה לשנתיים ואולי אפילו יותר תלוי בגורמים הרלוונטיים. (כלל לא לקחנו בחשבון את המצב הנוכחי שהכל עבר למצב דממה) מס' חודשים לאחר שזה התחיל וכשראיתי שהתפילות (לא אשתמש בביטוי "לא עוזרות" כי אין תפילה ששבה ריקם אך עכ"פ) לא מביאות אותי לפתרון שרציתי במהירות שרציתי. אז התחלתי עם כל מיני דברים נוספים. לא זוכר את כל הרשימה הארוכה ובוודאי שלא את סדר הדברים עם מה התחלתי קודם ועם מה יותר מאוחר, אך התחלתי עם – בעצם מה לא? – פרקי תהילים יומיים, פרק-שירה, שיר-השירים, צדקות, קברי-צדיקים. (הייתי במקום המסוגל – אצל "מאמע רחל" ביום המסוגל – בתענית-אסתר אשתקד, ממחרת – ביום המסוגל – פורים – אצל הרשב"י. ולמחרתו – שושן – כותל) סגולות מסגולות שונות. ועל פניו "עולם כמנהגו נוהג" הכל ממשיך באותו מהירות (או איטיות) ואני מדשדש על אותה בלטה. עד שיום א' לאחר חודשים מרובים, זרקתי הכל לפח. כנראה שאני לא על הרכבת הנכונה. כנראה שמשום מה אני כן צריך להתאזר בסבלנות. הפסקתי הכל כולל התפילות האישיות. נפלתי ליאוש. ואם הבורא רוצה שזה יסחב – אפסיק לחפש פתרונות. כמובן שגם מבחינה נפשית אין לי כח להמשיך. לעיתים לפני קב"ש שהמנהג לקרא שיה"ש אין לי את הכח הנפשי לכך למרות שזה לא קשור לזה (הייתי אומר פעמיים בע"ש. א' לע"ש וא' לסדר היומי) חוששני מנדרים. אצ"ל שאני גם לא ישן בלילות. מתעורר מסיוטים וחלומות-זוועה. חושש לעורי מהתפתחויות בלתי רצויות לכיוון ההפוך. וחושש גם ממה יקרה ביום שלאחרי. כשאתבשר שהכל על מקומו שב להיות בשלום. מי ערב לי שלא "אזכה" כעבור תקופה מסויימת להפתעה נוספת מהסוג הזה. בפרט שאני כלל וכלל לא מקבל יסורים באהבה בלשון המעטה. אני מלא טענות ומענות הן על בורא כל העולמים שהוא לפי האמונה טוב ומטיב כמו אבא שמייסר את בנו ממידת ההטבה אך בראיה השטחית שלי – למה תפילותי לא יתקבלו? ולמה סגולות שעבדו לאחרים לא עובדות לי? ולמה ולמה ולמה. והן טענות על כל העולם ועל כל מה שזז. אז בעצם אולי אני עדיין מגביר עלי את מידת הדין ואיך אחפוץ להוושע בניסים גלויים? כמובן שיש גם את עניין הנדרים שאם נכשלתי בהם – זאת עוד סיבה לדאגה.

תשובה:

שלום וברכה ידידי ראשית אני מברך אותך שכל הצרות והקשיים יסורו ממך ומכל ישראל במהרה ולא תדע צר רק שמחה ונחת כל הימים. לגבי חשש נדרים, אם אני מבין נכון הרי שלא קיבלת על עצמך לנהוג בצורה כזו או אחרת, אלא עשית דברים באופן זמני כסגולה, ממילא אין כאן נדר. ולעצם השיטה, אני גם סבור שהחיפוש אחרי סגולות אינו הענין, לא מתקבל על הדעת שבורא עולם רוצה מאיתנו סגולות, אבל מה שהוא כן רוצה מאיתנו, זה הרבה אמונה והרבה תפילות! יש להתחזק בכך שרק בורא עולם יכול להושיע אותנו, וכל מה שהוא עושה הכל לטובתנו, ועם ריבוי התפילות וחיזוק האמונה הישועה בוא תבוא! משום שרק זה מה שמועיל, וחזקה שזה אכן יועיל! תתפלל לה' יתברך ותתחזק באמונה, והעיקר לא להיות בלחץ בצער ובעצבות, אינני יודע מה מעיק עליך, אבל אני כן יודע שלפעמים העמידה עם השעון לבדוק מתי כבר קורה כך וכך היא גם כבר מייאשת ומחלישה, עשה כל השתדלות מצידך להחלץ מהקושי בכל האמצעיים הטבעיים מה שאפשר, ויחד עם זה הרבה להתפלל ולהתחזק. בשורות טובות ישועות ונחמות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרבנים ותודה על התשובה.
    ראשית כל ברכותי פרוסות מקרב לב לרבנים החשובים שליט"א שלא ידעו צער ושלא יבינו את גודל הכאב.
    יחד עם זאת רציתי לשאול על שני נקודות שבאו בתשובה זו וכפי שנוכחתי לראות זה חוזר על עצמו פעם אחר פעם באתר חשוב זה.
    לא אוכל לפרט במעמד זה ובפרהסיה זו יתר על המידה כמובן אך אשתמש במשל – שאין זו המקרה שלי בחסדיו המרובים אך יוכל לתת קצת הבנה להקיש ממקרה למקרה. נניח אדם שוכב במיון והרופאים נותנים לו סיכויים להשתחרר תוך 20-30 חודש. לא לפני. והוא כבר ניסה לברר על מחלקה יותר מתאימה ורופאים יותר מומחים אך בשורה התחתונה המסקנה היא שבדרך הטבע אין הרבה מה לעשות מעבר לכך ויש לתת לזמן לעשות את שלו. בנתיים המשפחה קרועה. הילדים משוועים לאבא שיחזור הביתה. הוא התפלל. והרבה לשפוך שיח ולהוזיל דמעות. משפחתו אירגנה ימי תפילות בקברי צדיקים ובכותל אך דומה כי כלו כל הקיצין ושערי תפילה ננעלו. האם עליו פשוט להרים ידים ולהמתין ולתת לילדים להמשיך לסבול? הרבנים לא ימליצו בחום על סגולה כזאת או אחרת לישועה ולרפואה? ובקשר ללעמוד עם סטופר – האם הוא לא יבקש שיזכה שהנס יתחולל והוא יוכל כבר בליל-הסדר הקרוב לקיים מצוות והגדת לבנך? שלילדים יהיה את מי לשאול את ארבעת-הקושיות? וגם אם עבר הפסח והוא לא זכה לכך עדיין – האם הוא לא יבקש לפחות שהילדים יזכו לחוג איתו את חג השבועות?
    שוב, אני ב"ה לא מאושפז ולא זאת הבעיה אצלי אך ישנם מצבים בחיי האדם בהם גם אם מעולם הוא לא התשמש בסגולות כשהוא רואה איך הכל קורס לנגד עיניו והדבר היחידי שעלול לעזור זה איזשהו סגולה עתיקת-יומין הוא מתחיל להשמש בה.

    (חזקה שזה יועיל? כמה התפללו ולא נענו? כמה חולים התחננו עליהם והם עזבו את העולם?)

  2. לא כל כך הבנתי את השאלה, ודאי שאפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים, יתפלל ויקרע שערי שמים ויצפה לישועה, בודאי לא סתם מחכים, אפשר גם לנקוט לפעמים בסגולות שיש להן משמעות ומסורת רק להבין את המשקל האמיתי של החיזוק במצוות האמונה והתפילות למול סגולה כזו או אחרת. בשורות טובות ישועות ונחמות!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל