המתנה בחזרת הש"ץ לעשירי

שאלה:

תשעה שסיימו את תפילת השמונה עשרה והעשירי מאריך מאד בתפילתו, האם צריך להמתין עם חזרת הש"ס עד שיסיים? לשון השו"ע סי' קכד ס"ד ואם אין תשעה מכונים לברכותיו "קרוב" להיות ברכותיו לבטלה.

תשובה:

אכן, מן העיון בדברי השו”ע סי’ קכד ומשנה ברורה נראה, שכדי להתחיל חזרת הש”ץ יש להמתין לתשעה שומעים, ואם לא כן “קרוב ברכותיו להיות לבטלה”, וכך נוהגים במנינים של בני תורה. ואילו לענין אמירת קדיש די בתשעה שומעים ויש מקילים אף בשישה. אולם, יש מהפוסקים שהקילו אף לענין חזרת הש”ץ כמו בקדיש ולדעתם השו”ע חזר בו מדבריו. על ביאור המחלוקת וההכרעות השונות ראה מה שכתבנו כאן.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה על תשובתכם. אינני מצליח להכנס את ההרחבה שלכם בביאור המחלוקת וההכרעות השונות. קשה לי להבין מדוע המשנה ברורה מחמיר כל כך לעשות תנאי שהתפילה תהיה בתורת נדבה, שהרי השו"ע לא כתב שהברכות לבטלה רק כתב שקרוב להיות לבטלה ולמה לוותר על קיום של חובת חזרת הש"ץ?

  2. לשון השו"ע הוא "קרוב להיות וכו'" ולא "חשש". שוב ראיתי בהרחבה שלכם את ההפניה לילקוט יוסף ושם הוא אכן מאריך בנקודה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל