לתרומות לחץ כאן

סבא שמראה באייפון סרטונים לנכדים

שאלה:

מה עושים אם הסבא מראה באייפון לנכדים ( בני 6 ו 4 )סרטונים מהאינטרנט (לא חסום) למרות בקשותינו שלא להראות. וכיום הילדים מחכים לפגוש אותו בעיקר כדי שיראה להם עוד דברים (מטוסים אוניות וכד') יש לציין שלי יש מחשב לצרכי עבודה. והבן שלי מאד נמשך לזה ונוגע במחשב ונכנס לקבצים, מתי שאני לא שמה לב, ומבקש לראות תמונות, הסרטות וכד'. 1. מה עושים במצב כזה עם הסבא? 2. האם לאפשר מידי פעם לראות במחשב הסרטות משפחתיות? 3. האם להראות להם בבית גם מטוסים ואוניות וכד' שידעו שיש גם בבית ולא רק אצל הסבא ויימשכו לכיוון שלו? (לא חרדי- טוען שבסוף הילדים יבואו לגדול אצלו כי אנחנו אוסרים להם הכל…) תודה!

תשובה:

שלום וברכה

השאלה מחולקת לשנים: מה עושים עם הסבא, בזה אין שאלה, מעמידים אותו על המקום בצורה הכי ברורה ואסרטיבית! כלומר בעדינות בכבוד אבל בהחלטיות בלתי מתפשרת! אם אתה רוצה שנאפשר לילדים לבלות אצלך ללא השגחה, אתה חייב לכבד אותנו ואת אורחות חיינו, וזה בכלל לא משנה אם אנחנו צודקים או לא. מבחינתנו ילד לא מסתכל בשום אופן, ולא משנה מה מראים לו ולמה, כי טלפון זה לא לבילוי, רק להתקשר בלבד. זו השקפתנו כך אנחנו חיים ולא מוכנים להתפשר. הוא חייב לראות שאתם עקרוניים, והילדים מה לעשות, הם שלכם ולא שלו והחינוך שלהם מוטל עליכם ולא עליו.

אני אומר שוב, לכבד לא לריב אבל לומר שיש לכם ערכים שאתם לא מוכנים להתפשר עליהם לעולם!

ואגב, חשוב לדבר עם הסבא לפני שבאים אליו ולא תוך כדי כשילדים עיניהם כלות… זו צריכה להיות שיחה רצינית ומעמיקה ולא חילופי משפטים תוך כדי. וחשוב גם לומר לו, שאם חשוב לו חינוך נכדיו, שלא יאמר להם לעולם שאבא ואמא לא מרשים לי להראות לכם דברים יפים… אלא יישר קו איתכם ולא ישתמש בילדים ככלי לנגח אתכם, כי מי שיפגע זו הנפש הרכה של הילד. אפשר גם להראות לו תשובה זו שלי…

בנוגע למה להראות לילדים בבית במחשב. בשום אופן לא סרטים ומשחקים, אבל הסרטות משפחתיות זה בסדר גמור, יש הבדל בין "למצוא דברים מענינים" לבין הסרטות משפחתיות, זה לא ימשוך ילד לחפש דברים במחשב.

בהצלחה רבה ורוב נחת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה,
    לצערי לא אוכל להראות את התשובה לסבא זה רק יקומם אותו יותר נגד הציבור החרדי.
    מקווה שנצליח להעביר לו את הדברים בלי לגרום למריבה.
    אבל לגבי הילדים, הם כבר יודעים שאפשר לראות סרטונים, ואם לא אצלו הם יחפשו אצל אנשים אחרים (כבר שמעתי אותם שואלים על כך מישהו אחר במשפחה), ולא תמיד נוכל לשמור עליהם, ואולי אם הם ישימו לב להתנגדותינו הם יעשו זאת ללא ידיעתנו.
    יש בכל אופן איזו דרך כלשהי בה ניתן לספק את הסקרנות שלהם (מדובר על סרטונים כמו המראת מטוס, חללית ולא על סרטים או משחקים)?

  2. 1. ראשית מנסיון! כל הויכוחים עם ההורים נובעים מכך שאותו בן או בת שחוזרים בתשובה מתביישים או לא מספיק ברורים כלפי ההורים והחברה במה שעושים, מתחמקים ומנסים למצוא תשובות ותירוצים אחרים, עכשיו אני לא רעב תודה וכו', אם מדברים ברור ובצורה נעימה ולא בשעת מעשה ומסבירים שזה עיקרון ערכי שלא ניתן להתפשר עליו, אין ברירה לאנשים אלא להבין. כל הבעיה היא כשהרבה פעמים מוותרים או מתחמקים ואז זה נראה לאנשים כמשהו גמיש כזה שניתן לדיון.
    2. אתם יכולים להראות כפי שיקול דעתכם, אין בדבר הזה משהו עקרוני קבוע והכל לפי ההבנה של הצורך של האנשים בשטח, ואם לדעתכם זה חיוני עכשיו תראו להם, העיקר זה גם לטעת בילדים גאווה ושמחה בזה שאנחנו יודעים מה ה' רוצה מאיתנו, כל מה שיעשו משמחה ולא מתוך לחץ, הם לא יוותרו עליו. העיקר לא להלחץ רק לפעול מתוך שיקול הדעת.

  3. אדרבה! דוקא אדם שהיה פעם דתי, אם יראה אתכם נחרצים יבין יותר, הוא יודע שדת זה דבר מחייב אבסולוטית ואינו נתון לגמישות סתם כך…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל